In industria construcţiilor de nave, cota de piaţă a Uniunii Europene la nivel mondial este de aproximativ 15%.

Foto: Cuget Liber Constanta
La nivelul Uniunii Europene există în jurul a 150 de şantiere navale mari în care îşi desfăşoară activitatea aproximativ 120.000 de salariaţi. Industria construcţiilor de nave este una globală, importantă pentru competitivitatea economiei europene în relaţia cu piaţa globală, cota de piaţă a Uniunii Europene la nivel mondial este de aproximativ 15%.

România beneficiază de o pondere de 7% la nivel european la capitolul construcţii de nave, fiind unul dintre principalele state receptoare de activităţii de tip outsourcing în domeniul construcţiilor de nave. Sectorul construcţii nave românesc beneficiază de elemente de competitivitate importante atât pentru piaţa europeană cât şi pentru cea globală, referindu-ne aici la tradiţia în construcţia de nave, docuri uscate, poziţie geografică, forţă de muncă calificată, căi navale, etc.

Actual,11.500 de salariaţi lucrează în şantierele navale româneşti, industria reprezentând aproximativ 1% din PIB-ul României. Condiţiile de muncă din industria navală sunt grele, acestea fiind considerate nu numai inconfortabile dar şi periculoase pentru sănătatea lucrătorilor. Muncă în construcţia navală se desfăşoară în principal în aer liber, adesea în condiţii meteo neprietenoase (frig, ploaie, ger, căldură) sau în hale de mare capacitate puţîn sau deloc încălzite sau ventilate, hale în care frigul se simte semnificativ iarnă iar vara senzaţia de căldură este amplificată.

Mai mult decât atât, utilizarea unor echipamente de mare capacitate sau tonaj generează nevoia unei atenţii deosebite deoarece orice eroare poate pune în pericol viaţa lucrătorilor.

Riscurile la care se expun angajaţii din şantierele navale sunt unele semnificative în comparaţie cu alte sectoare economice. Riscul de alunecare şi cădere de la înălţime, riscul de intoxicare acută profesională, riscul de acumulare de gaze ce pot declanşa incendii sau explozii, riscul de electrocutare (prin atingere directă sau indirectă) constituie riscuri profesionale la care sunt expuşi zilnic lucrătorii, acestea fiind considerate comune pe şantierele navale, însă nu şi cele mai grave.

Mai există și riscul apariţiei bolilor articulare pe fondul desfăşurării activităţii în spaţii înguste, în poziţii incomode şi/sau forţate (în anumite cazuri), inhalarea de diverse noxe generate în construcţia sau reparaţia de nave, mai ales în cazul activităţilor care implică sudură în spaţii închise sau lucrul în spaţii restrânse/înguste specifice unor activităţi precum lăcătuşerie, polizare, sablare sau vopsitorie reprezintă unele dintre cele mai importante riscuri la care se expun salariaţii din şantierele navale. Incapacitatea temporară de muncă în sectorul construcţii nave se află la un nivel îngrijorător această putând fi direct sau indirect asociată condiţiilor de muncă deoarece principalele afecţiuni care generează incapacitatea temporară de muncă sunt, conform statisticilor, bolile aparatului osteo-articular, bolile respiratorii, traumatismele şi afecțiunile cardio-vasculare.

Așadar, vă invităm în dată de 22.02.2020 la Casă de Cultură Sindicatelor din Municipiul Constanţa, situată în Bulevardul Alexandru Lăpuşneanu, nr. 1, Constanţa, sala Mică, începând cu ora 12, pentru a vă prezența şi pentru a dezbate împreună Iniţiativa navaliştilor.

Iniţiativa vizează promovarea unui echilibru între capacitatea angajatului de a livra productivitate, riscurile asumate de angajaţi, capacitatea de muncă şi competitivitatea sectorului construcţii nave, echilibru propus a fi realizat prin amendarea actualei legislaţii în domeniul pensiilor. În cadrul evenimentului vor participa aproximativ 100 de persoane, reprezentanţi ai lucrătorilor din sectorul construcţii nave, reprezentanţi ai mediului politic (deputaţi, senatori), ai patronatelor şi mass media. Evenimentul va avea o durată de aproximativ de 3 ore.

Sursa: Agerpres
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata