Grafitul este un mineral care a avut un rol important în istoria ultimelor secole fiindcă din el s-au făcut minele a miliarde de creioane, dar, în prezent grafitul este folosit în industria grea și este tot mai mare cerere, pentru utilizarea în bateriile mașinilor electrice. România are rezerve importante de grafit și sunt intenții de a revitaliza exploatările din Oltenia, însă mai sunt mulți pași făcut. În istoria grafitului în România, în zona Baia de Fier, dar şi despre grafen, un ”material minune” care încă nu a ”cucerit” lumea.
În contextul chimic, Grafitul este carbon natural aproape pur, de culoare neagră, cu luciu metalic, din care se fac electrozi pentru metalurgie și industria chimică. Are un rol esențial în istorie fiindcă din el s-au făcut miliarde de creioane, iar în viitor este tot mai important datorită rolului său în bateriile folosite pe mașinile electrice.
În anul 2020 volumul estimat de producție pentru toate minele de grafit din lume a fost de 1,1 milioane tone metrice, iar China este, de departe, cel mai mare producător. Alte țări care stau bine sunt Brazilia, Madagascar, India, Turcia sau Coreea de Nord.
În România, cea mai mare mină de grafit din țară a fost la Baia de Fier, în Oltenia: prezența grafitului a fost semnalată acolo acum 150 de ani și mina a funcționat din anii 50 dar a fost închisă în 1994, pe motiv că nu mai era rentabilă.
În acest context, Ministrul economiei anunța, la final de august că licitația internațională pentru studiul de fezabilitate pentru exploatarea grafitului din România a fost încheiată de compania de stat Salrom. Ministrul se referea la zăcământul din cele două exploatații din zona Baia de Fier, Cătălinu și Ungurelașu și adăuga că ar ajunge pentru câteva zeci de ani de exploatare.
În industria auto, cererea de baterii pentru mașini electrice va crește mult, iar bateria reprezintă peste 30% din costul de producție pentru un model 100% electric, din cauză că materialele rare necesare sunt scumpe și rafinarea lor costă mult. Grafitul este și el folosit la construcția anodului celulelor bateriei, iar pentru reducerea costurilor se fac teste pentru ca grafitul să fie înlocuit cu siliciu.
Totodată, în ultimul deceniu s-a scris mult despre un material minune care se obține din grafit: grafenul, un material extrem de subțire, dar cu o rezistență extraordinară. Deși s-a vorbit mult despre modul cum grafenul va schimba lumea, el se găsește în puține produse fiindcă este greu de produs în cantități mari și costurile sunt ridicate.
Din punct de vedere ecologic minele de grafit, când nu sunt gestionate, după cele mai noi norme de mediu, generează praf gri peste tot – în aer și în apă – și poluare. Un studiu de caz din China arată că, în orașele de lângă cele mai mari mine de grafit aerul este poluat, în apă sunt aruncate cantități mari de deșeuri miniere și copacii s-au uscat.