La 4 ani de la înființare, The Media and Branded Content Company (DMBC) a reușit să mențină constant o creștere anuală a cifrei de afaceri cu peste 25%. Care sunt provocările unei companii de nișă, dar și oportunitățile generate de ultra-specializare, ne-a povestit Diana Șerban, Fondator și CEO, DMBC.
Marketingul prin conținut, una dintre cele mai folosite strategii la nivel mondial
Conform hubstpot.com, 82% dintre marketeri folosesc activ strategii de content marketing, în timp ce ultimul raport SemRush arată că în 2022 căutările de exemple de campanii de content marketing au depășit numărul de 6000 pe lună. Pentru antreprenorii cu viziune, astfel de trenduri sunt condiții prielnice pentru a construi business-uri ultra-specializate.
Diana Șerban a avut ideea de a pune bazele unei companii care să creeze exclusiv conținut scris pentru alte companii. Cu o experiență de 10 ani în Marketing și Comunicare, Diana a gestionat proiecte atât la nivel național, cât și internațional, din industrii diverse precum: beauty, legal, fashion, marketing, IT, banking, sănătate și HR. Din 2016 este doctor în Științele Comunicării și în prezent își continuă activitatea de cercetare cu intenția de a determina impactul emoțional al conținutului creat de branduri în mediul digital și modificările care apar în comportamentul de consum.
“În 2018, eram Manager de Marketing în cadrul unei companii de avocați româno-elvețiană. Activitatea mea presupunea să gestionez marketingul și comunicarea companiei pentru România, Elveția, Franța și Germania. Crearea de conținut începuse să câștige teren deja în sensul în care aveam mulți parteneri pentru care scriam texte originale, pe subiecte diferite întrucât observasem interesul lor crescut pentru informațiile pe care noi le ofeream. Când am ajuns să scriu mai mult de 10 texte diferite pe lună, a început să devină copleșitor pentru că nu mă ocupam doar de redactarea de texte. Atunci am început să mă gândesc că ar fi fost bine dacă m-ar fi putut ajuta cineva cu partea de scriere a textelor astfel încât eu să mă pot ocupa de celelalte activități aferente jobului. Așa a apărut ideea de a crea o companie de nișă care să le ia oamenilor de Marketing grija conținutului de pe cap”, a povestit Diana Șerban, Fondator și CEO, DMBC.
Piața de marketing digital din România, peste 130 de milioane de euro în 2022
La nivel mondial, piața de marketing digital se află într-o creștere accelerată. Trendul se păstrează și în România, în contextul în care oamenii petrec în medie 4,8 ore pe zi pe telefoanele mobile, iar 7 din 10 minute le petrec pe o aplicație de social media, de jocuri online și platforme de video streaming. Astfel, în România, valoarea pieței de marketing digital a fost, în 2021, de aproximativ 125 de milioane de euro, iar estimările pentru 2022 sunt foarte optimiste, scenariul fiind că va atinge cel puțin 130-140 de milioane de euro, potrivit Financial Intelligence.
Provocarea de a crea o companie ultra-specializată: identificarea piețelor verticale și servicii performante
Companiile de marketing și comunicare din România au o istorie de peste 20 de ani. Istoric vorbind, am asistat la apariția primelor astfel de companii full-service pe care publicul larg le cunoaște sub denumirea de agenții și care oferă servicii complete de la poziționare, comunicare publică, creare de conținut, marketing online și publicitate. A porni o companie care oferă doar unul dintre aceste servicii se încadrează în trendul de descentralizare care în ultima perioadă cuprinde toate sectoarele de activitate.
“În MarCom observăm cum clienții preferă să lucreze cu parteneri special alocați pe diferite segmente ale strategiei: PR, content, performance. În primul rând pentru că le este mai ușor să controleze aceste segmente și în al doilea rând pentru că au început să aibă o preferință în a lucra cu parteneri care fac în mod special doar activitatea respectivă. Această medalie are și un revers – activitatea de marketing a companiei nu depinde în totalitate de un singur furnizor astfel că poți fi înlocuit foarte ușor dacă serviciul pe care îl oferi nu este suficient de performant”, a mai spus Diana Șerban.
De ce depinde creșterea unei companii de nișă
Literatura științifică în domeniul antreprenoriatului arată cum piețele de nișă oferă posibilitatea unei creșteri foarte rapide pentru companiile antreprenoriale. De obicei companiile de nișă abordează piața pe verticală, nu pe orizontală, deservind un segment emergent dintr-o piață mai mare. În acest fel companiile de nișă au ocazia să se dezvolte într-o piață care concurența nu este atât de puternică, creându-și în același timp propria piață prin oferirea unui serviciu specific pentru un public la fel de specific. Principala provocare în acest sens este că piața trebuie să fie suficient de mare pentru a permite dezvoltarea unei astfel de nișe.
“Clienții care ne-au ales până acum au fost atrași de ideea că știm să gestionăm întreg procesul de realizare a conținutului cu implicarea lor minimă, de la concept, la implementare și evaluare a rezultatelor. Iar în ceea ce privește realizarea podcasturilor de brand sau a revistelor de brand, existența cuiva care poate să gestioneze întreg procesul este vitală pentru că proiectele sunt foarte complexe. Acesta este și motivul pentru care peste 70% dintre clienți ne sunt încă alături. Le este ușor să lucreze cu noi”, a completat Diana Șerban.
DMBC raportează în iunie 2022 încasări în creștere cu 50% față de aceeași perioadă a anului trecut. Aproximativ 70% din venituri sunt generate de redactarea de texte pentru mediul online, în timp ce restul veniturilor se împart în mod egal între realizarea de podcasturi și reviste de brand. “Am observat, în 2022, o creștere a veniturilor din activitatea de account based marketing care are ca scop generarea de leaduri prin campanii de content marketing pe LinkedIn. Este un segment de care companiile din România încep să devină din ce în ce mai interesate și pe care îl văd dezvoltându-se spectaculos din 2023”, a mai spus Diana Șerban.
Dezvoltarea industriei de marketing digital se datorează în mare parte pandemiei care a condus la închiderea mai multor companii și la orientarea celor rămase în piață, aproape exclusiv spre zona digitală, pentru a-și putea continua activitatea.