Magazinele online, paradisul infractorilor

Magazinele online sunt jefuite în Olanda pe rupte, însă acestea nu fac plângere pentru că nu au încredere în poliţie iar escrocii se aleg cu milioane de euro anual, scrie ziarul olandez De Pers.

Clientul nu face plângere pentru că Wehkamp (unul din cele mai mari magazine online olandeze) nu vrea să spună nimic, Wehkamp nu face plângere pentru că nu are încredere în poliţie iar poliţia nu face nimic pentru că nu primeşte nicio plângere. Urmarea este că fraudatorii culeg anual 90 de milioane de euro din activitatea lor criminală.

Maria, o locuitoare din din Rotterdam, a observat în decembrie anul trecut că din contul ei la Wehkamp au fost brusc comandate telefoane, sisteme de navigaţie Tom Tom şi playstation-uri. După multe emailuri şi telefoane ea şi-a primit banii înapoi, însă a dorit cu toate acestea să ştie cum a avut loc în mod precis frauda. Wehkamp ar fi trebuit să ştie acest lucru, însă nu a scos un cuvânt.

În lipsa informaţiilor despre circumstanţele în care s-a produs frauda şi pe care Wehkamp refuză să le divulge, Maria nu are nicio şansă de a face plângere la poliţie. Băncile trec sub tăcere la rândul lor pagubele produse de frauda cibernetică iar magazinele online par să fie în orice caz foarte laxe în ce priveşte politica de reclamaţii.

‘Membri noştri nu fac aproape niciodată reclamaţie’, constata Wijnand Jongen, de la organizaţia umbrelă Thuiswinkel.org, care reuneşte magazinele online şi care estimează pierderile anuale ale webshopurilor la circa 90 de milioane de euro. Motivul este în opinia sa faptul că aceştia consideră că poliţia nu are cunoştinţele necesare şi acordă prioritate altor lucruri.

Potrivit lui Paul van Brouwershaven, director tehnic al companiei de furnizare de servicii pe Internet Networking4All, reclamaţia este extrem de importantă, pentru că în acest fel va ieşi la iveală dimensiunea criminalităţii cibernetice, despre care acum există prea puţine date. Webshopurile sunt şi ele vinovate de această fraudă pentru că trec mai degrabă sub tăcere rapoartele negative, pentru a nu-şi afecta imaginea. Prin renunţarea la reclamaţie, fraudatorii rămân însă nepedepsiţi şi se trimite un semnal cum că furtul este profitabil.

Maria s-a edificat până la urmă în ce priveşte magazinul online Wehkamp şi a decis să nu mai cumpere prin Internet, la fel ca şi multe alte victime ale fraudelor online. Ea consideră că magazinul online susţine el însuşi furtul, dat fiind că prin renunţarea la reclamaţie nu poate avea loc nicio anchetă.
Un purtător de cuvânt al Wehkamp ţinea să afirme că magazinul online are mare încredere în poliţie, acordă mare atenţie cazurilor de furt, ia măsurile necesare şi face de asemenea reclamaţie. Wehkamp nu a prezentat însă şi date pentru a dovedi acest lucru.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata