Candidații din Generația Z devin din ce în ce mai activi pe piața muncii, iar angajatorii simt din ce în ce mai mult impactul acestora asupra modelului actual de muncă. An de an, tinerii din Generația Z reprezintă un procent tot mai mare din populația activă, deși rata șomajului în rândul acestora s-a menținut la 22,2% în primele 3 luni ale anului 2023, potrivit Institutului Național de Statistică.
În același timp, pe platforma de recrutare online BestJobs, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani reprezintă 20% din totalul candidaților și depun aproximativ 100.000 de aplicații pe lună.
Candidații cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani aplică cu precădere pentru stagii de practică și joburi entry-level în vânzări, marketing, finanțe și IT, 40% dintre ei declarând că primul lor loc de muncă nu a fost în domeniul în care au studiat, după cum arată datele celui mai recent sondaj BestJobs. prima lor impresie despre piața muncii a fost că salariile pentru nivelul lor de experiență sunt foarte mici, potrivit a 64% dintre respondenții Generației Z la sondajul BestJobs. În plus, ei consideră că mediul de lucru este stresant pentru ei (52%), că șefii au așteptări prea mari (34%) și că volumul de muncă este substanțial (27%).
„Noua generație de candidați începe să ocupe o parte din ce în ce mai mare din volumul total al angajaților și, astfel, își face din ce în ce mai mult simțit impactul. Aceștia evoluează foarte repede și au o încredere mult mai mare în propriile instincte și valori, motiv pentru care mulți dintre ei nu ajung să lucreze în domeniul pe care îl studiază dacă ofertele sau condițiile nu sunt pe placul lor. În plus, pretențiile lor financiare sunt mai mari, în ciuda lipsei de experiență, iar mentalitatea conform căreia trebuie să îți sacrifici stilul de viață pentru a dobândi cunoștințe profesionale nu li se potrivește. Vedem, de asemenea, cât de mult s-au schimbat așteptările privind viața profesională de la o generație la alta și anticipăm schimbări semnificative în modelul actual de lucru, ca urmare a evoluției Generației Z pe piața muncii”, spune Ana Vișian, BestJobs România.
Cei mai mulți dintre ei intenționau să rămână la primul loc de muncă timp de 1-2 ani, pentru a acumula experiență și pentru a-și completa CV-ul corespunzător. Cu toate acestea, dacă se vor confrunta cu nemulțumiri, 52% dintre ei intenționează să se adreseze superiorilor în speranța de a vedea schimbări, 31% vor încerca să se adapteze, 11% vor demisiona, iar 6% vor încerca să negocieze un salariu mai mare mare. În eforturile lor de a găsi locul de muncă potrivit, tinerii au constatat că abilitățile de comunicare și competențele digitale sunt esențiale. 72% dintre cei care au intrat recent pe piața forței de muncă spun că majoritatea colegilor lor sunt din alte generații, iar 54% au observat că există diferențe mari în modul în care alte generații abordează munca.
Părerile sunt împărțite în rândul angajaților de peste 25 de ani care au colegi mai tineri în echipa lor. Pe de o parte, aceștia apreciază că, lucrând alături de persoane din Generația Z, aceștia au viziuni noi (37%), că pot învăța din modul lor de viață (23%) și că pot rămâne adaptați la tendințe (40%). Pe de altă parte, tinerii colegi le-au mai dovedit că le este dificil să respecte programul strict de lucru (34%), că nu sunt întotdeauna responsabili pentru sarcinile lor (25%) și că nu se implică prea mult în activitățile menite să crească coeziunea echipei (35%). și angajatorii se așteaptă la anumite provocări în recrutarea tinerelor talente.
Printre cele mai frecvent menționate se numără lipsa de pregătire profesională și necesitatea de a aloca resurse mai mari pentru formarea lor (29%), cerințe prea mari în raport cu nivelul lor de experiență (27%) și o adaptare mai dificilă la mediul de lucru în comparație cu colegii cu experiență (17%). Cu toate acestea, ei văd și avantaje, printre care enumeră dorința și energia de a învăța lucruri noi (35%), impactul pozitiv asupra colegilor în ceea ce privește tendințele tehnologice actuale. (44%) și noile abordări ale muncii (22%).
Sondajul a fost realizat în perioada aprilie-mai, cu 1.997 de utilizatori de internet, dintre care 55% erau angajați cu vârsta sub 25 de ani, 30% erau angajați cu vârsta peste 25 de ani, iar 15% erau recrutori.
Sursa – www.romaniajournal.ro