Articol de opinie de Denisa Simion, Corporate Forensics Services Manager, Deloitte România, și Dilek Batmaz, fondator al platformei de e-learning DB Academy
Conceptul de e-learning, adică orice tip de livrare și achiziție a învățării care are loc în mediul digital, este relativ nou, mai precis pătrunderea sa pe piață, apoi utilizarea pe scară largă în diferite industrii au avut loc doar în ultimul deceniu. Cu toate acestea, pandemia COVID-19 a alimentat nevoia organizațiilor de a valorifica platformele tehnologice pentru a impulsiona inițiativele de învățare, astfel încât personalul lor să rămână la curent cu transformările profunde și fără precedent pe care trebuiau să le accepte ca fiind „noua normalitate”. Cercetarea Deloitte relevă faptul că peste 95% dintre companiile globale au implementat și utilizat deja soluții de învățare virtuală în urma pandemiei, în timp ce peste un sfert dintre acestea aveau în vedere „livrarea virtuală” atât a învățării, cât și a serviciilor, ca prioritate absolută într-un orizont de timp de 3 până la 5 ani și au menționat lipsa talentelor cu cunoștințe digitale ca fiind o provocare permanentă.
Soluțiile de e-learning au devenit din ce în ce mai populare și în România, o tendință care este posibil să se accelereze în anii următori, determinată în principal de necesitatea de a recupera decalajul față de standardele și metodologiile de învățare internaționale, transdomenii și transgeografice. Pe de altă parte, pe fondul schimbului de generații și a relevanței tot mai mari a milenialilor, generațiilor Y și Z pe piața muncii, precum și a nevoii de a forma oamenii pe noile subiecte fierbinți care apar pe piața globală tot mai dinamică și mai „virtualizată”, printre care integritatea sau antifrauda, instrumentele de învățare digitală atractive și interactive devin o chestiune de necesitate și responsabilitate.
Tranziția către o nouă eră a învățării și a perfecționării competențelor, reducând în același timp riscurile financiare și de reputație pentru întreprindere
Odată cu apariția internetului de mare viteză și a tuturor tehnologiilor tot mai accesibile, tranziția de la formarea exclusiv în clasă la formulele online sau hibride a devenit mai ușoară. Este din ce în ce mai dificil pentru profesioniști să își mențină atenția în timpul sesiunilor lungi de formare în clasă, mai ales că durata de atenție a cursanților a scăzut semnificativ de-a lungul anilor, iar cercetările arată că e-learning-ul este mai eficient în ceea ce privește achiziția de conținut, deoarece reduce spațiul dintre nevoile de învățare și rutina de lucru. Astfel, învățarea virtuală nu este doar mai atrăgătoare și mai eficientă, ci și mai convenabilă, permițând angajaților să se formeze și să își îmbunătățească cunoștințele și abilitățile de la distanță, în ritmul și în timpul lor liber, prin intermediul unui conținut adaptat la nevoile companiei și centrat pe cursant.
Pe de altă parte, difuzarea învățăturilor virtuale simultan către audiențe mari din birouri la distanță, pe diferite fusuri orare, ajută la crearea unei culturi standardizate de integritate și conformitate în toate zonele geografice. Nu este întâmplător faptul că cercetarea Deloitte a constatat, de asemenea, că 53% dintre companii au identificat alinierea obiectivelor de învățare la rezultatele de afaceri ca fiind „prioritatea lor numărul unu” și cheia pentru dezvoltarea afacerii și relația cu părțile interesate.
De exemplu, instruirea personalului companiei în ceea ce privește conștientizarea fraudei, schimbul de cadre conceptuale în domeniu în diferite zone geografice și jurisdicții, exemple, studii de caz și cele mai bune practici internaționale, toate acestea pe platforme de învățare integrate, este esențială pentru a proteja organizația de posibile daune financiare și reputaționale în țară și în străinătate. Angajații și liderii sunt învățați cum să detecteze, să recunoască și să raporteze potențialele semne de avertizare și semnale de alarmă privind frauda și conduita necorespunzătoare, cum să înțeleagă tipurile de fraudă și implicațiile acestora, cum să identifice comportamentele suspecte, dar, cel mai important, cum să respecte politicile și procedurile și să demonstreze angajamentul față de un comportament etic, la nivel individual și de echipă.
E-learning poate contribui la crearea unei culturi de toleranță zero față de fraudă și nereguli
Una dintre principalele caracteristici ale e-learning-ului este că poate conduce la accesul la informații care altădată erau inaccesibile. Vorbind despre domeniul Corporate Forensics, chiar dacă domenii precum riscul operațional, spălarea banilor, frauda și corupția sunt considerate în mod tradițional ca fiind domenii cu risc ridicat pentru țările est-europene, inclusiv România, sesiunile de formare în aceste domenii sunt rareori ușor accesibile pentru companii și persoane fizice.
Numeroase țări occidentale au adoptat legi și reglementări anticorupție și anti-mită în jurisdicțiile lor, care nu numai că obligă companiile să acționeze într-un cadru legal specific în țara lor de origine, dar și să se supună acelorași standarde în străinătate. De exemplu, dacă o companie multinațională germană care își desfășoară activitatea și în SUA ar mitui un funcționar guvernamental din altă parte a lumii, aceasta s-ar expune la o sancțiune sau la o pedeapsă pentru nerespectarea Legii privind practicile de corupție în străinătate (FCPA) în SUA.
Acest tip de control a adus multă atenție asupra afacerilor din străinătate ale companiilor multinaționale, deoarece astfel de riscuri operaționale la distanță pot avea consecințe financiare și reputaționale semnificative pentru companii, inclusiv pierderi financiare directe și costuri sporite pentru investigații și remedieri.
Crearea unei conștientizări a fraudei, instruirea angajaților și a părților interesate ale companiei pe subiecte conexe, precum și familiarizarea acestora cu principiile relevante pentru alte jurisdicții și cu cele mai bune practici internaționale, utilizând o gamă largă de modele de învățare, inclusiv digitale, sunt instrumente eficiente pentru a crea o cultură internă de toleranță zero față de fraudă și nereguli și pentru a preveni daune financiare și reputaționale costisitoare.
Sursa – www.romaniajournal.ro