Într-o perioadă în care capitalul era ieftin și forța de muncă abundentă, companiile de livrare de mâncare online au crezut că au o rețetă de succes. Creșterea rapidă a veniturilor a atras atenția investitorilor. O piață captivă plină de consumatori care lucrau de acasă a crescut cererea pentru serviciile lor.
După ani de expansiune fulminantă și cu mai puțini clienți blocați acasă, ritmul livrărilor s-a normalizat. Prețurile profund scăzute ale acțiunilor înseamnă că companii precum Just Eat Takeaway (JET), Delivery Hero, cotată la Frankfurt, și Deliveroo, cotată în Marea Britanie, trebuie să se concentreze pe carnea și cartofii din profituri.
Acesta a raportat profiturile pentru întregul an în această săptămână. Modelul său de afaceri se bazează în mare măsură pe o creștere mare, dominând piețele locale și găsind modalități inovatoare de gestionare a comenzilor. Pentru JET, cel puțin, primul principiu nu a funcționat așa cum a fost planificat.
Serviciile de livrare, cum ar fi JET, au început prin a oferi o piață pentru restaurantele fast-food care să distribuie în gospodării. Platformele online au oferit clienților posibilitatea de a alege. Restaurantele găteau și livrau mâncarea.
În ultimii ani, acest model s-a schimbat. JET a pus șoferi pe statul de plată. Acest lucru i-a oferit un control mai bun asupra logisticii, dar a crescut cheltuielile generale. A urmărit să creeze o operațiune cât mai mare posibil, acaparând cota de piață și, spera, reducând costurile.
JET este rodul unor preluări internaționale. În 2020, Takeaway din Țările de Jos a cumpărat Just Eat din Marea Britanie pentru 6,2 miliarde de lire sterline (5,7 miliarde de euro). În anul următor, compania a achiziționat Grubhub din SUA pentru 7,3 miliarde de dolari (8,9 miliarde de euro).
Indigestia s-a instalat rapid. Grubhub nu a putut ține pasul cu rivalii săi americani DoorDash și Uber Eats, parte a companiei de transport cu mașina. O afacere evaluată de piață la peste 17 miliarde de euro în septembrie 2021 valora mai puțin de o cincime din această sumă doar un an mai târziu. Acționarii au început să se plângă vehement de această prăbușire. JET a trebuit să găsească o modalitate de a obține profit și de a se debarasa de Grubhub.
Săptămâna aceasta, rezultatele JET au confirmat că, în sfârșit, a început să genereze niște câștiguri pozitive înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare (ebitda) în a doua jumătate a anului trecut. Pentru întregul an a fost produsă o sumă subțire de 19 milioane de euro. Dar a confirmat, de asemenea, că unele achiziții din ultimii ani, în special Grubhub, au fost supraevaluate.
JET a tăiat valoarea acestor active din bilanțul său folosind procesul contabil de depreciere. Companiile testează anual evaluarea activelor achiziționate. În acest caz au fost anulate peste 4,5 miliarde de euro, din care două treimi pentru Grubhub. Deprecierile trec prin contul de profit și pierdere (deși nu afectează fluxul de numerar). Acestea au obligat JET să raporteze o pierdere netă de 5,7 miliarde de euro.
Se pare că amploarea, cel puțin la nivel internațional, nu a produs beneficii nete. În schimb, creșterea prin achiziții a distrus valoarea.
Între timp, există doar dovezi limitate că JET a beneficiat de o poziție dominantă la nivel local. În Regatul Unit și Irlanda, cel mai mare contribuitor al său la venituri, contribuția pozitivă la ebitda a fost mică (23 milioane de euro), în comparație cu Europa de Nord – inclusiv Germania și Țările de Jos – cu aproape 14 ori mai mult. Comenzile, care au scăzut pentru întregul grup, au scăzut cu o zecime în Marea Britanie, față de numai 3% în Europa de Nord.
Costurile cu forța de muncă sunt în creștere între timp – numai cheltuielile generale ale sediului central au crescut anul trecut cu 6 procente.
Grupurile de livrare de alimente sacrifică acum creșterea în favoarea câștigurilor. Acțiunile reflectă așteptările reduse, tranzacționându-se la aproximativ o dată pentru JET și Delivery Hero și la o fracțiune din această valoare pentru Deliveroo.
Lex a fost în general bearish în ceea ce privește întreprinderile de livrare de alimente de ceva timp. Ei se mândresc cu avantaje de rețea mai mici decât giganții tehnologici precum Facebook și Google. Costurile lor sunt mai mari. Și au obiceiul de a cheltui capital pe publicitate costisitoare. Recentele probleme ale JET confirmă viziunea noastră pesimistă asupra acestui sector.
Sursa – www.ft.com