O analiză internă realizată de un consultant în francize care activează în România și ECE a arătat că numărul companiilor românești (francizori) care mizează pe dezvoltarea prin sistemul de franciză a crescut cu 30% în perioada 2020-2022 față de 2019. Franciza a devenit una dintre metodele de scalare a afacerilor preferate de antreprenorii români datorită posibilității de a crește afacerea de până la 10 ori mai mult într-un timp mai scurt decât alte metode de scalare.
Franciza a devenit una dintre metodele preferate de scalare a afacerilor pentru antreprenorii români datorită posibilității de a crește afacerea de până la 10 ori mai mult într-un timp mai scurt decât alte metode de scalare.
Astfel, în căutarea unor soluții de scalare a afacerii și de distribuire a riscurilor, aproape 80 de companii locale au optat în perioada 2020-2022 pentru dezvoltarea afacerii prin lansarea conceptului de franciză pe piața românească și internațională. Principalele industrii din care provin companiile francizate sunt HoReCa, retail și servicii, iar principalele orașe sunt București, Cluj și Brașov.
„În vremuri de incertitudine – pandemie, război, crize bancare – antreprenorii caută soluții de scalare a afacerilor, de împărțire și reducere a riscurilor și de multiplicare a veniturilor, franciza fiind metoda și strategia de business cel mai des utilizată de companiile din aceste contexte. De fapt, scalarea prin vânzarea de francize rămâne una dintre cele mai eficiente metode de creștere a afacerilor, mai ales dacă antreprenorii investesc timp în pregătirea pentru franciză. În ultimii ani, din ce în ce mai mulți antreprenori români aleg această metodă pentru a-și extinde afacerea pe plan local sau pe piețele internaționale”, explică Paul Voicu, Managing Partner al companiei de consultanță în franciză.
Astfel, printre principalele motive pentru care antreprenorii români preferă dezvoltarea afacerii prin sistemul de franciză se numără scalarea afacerii, creșterea profitabilității mai ales în contextul unei inflații ridicate, extinderea rapidă a afacerii prin deschiderea de noi locații pe plan local sau pe piețele externe și creșterea cotelor de piață. De asemenea, provocările legate de găsirea forței de muncă și dorința unor antreprenori de a părăsi zona de operare îi determină pe antreprenorii români să își multiplice afacerile prin intermediul francizei.
„Cei care vor să devină francizori sunt vizionari și vor să își dezvolte afacerea prin multiplicarea unităților, în România și apoi în străinătate. Astfel, prin sistemul de franciză, vedem cazuri de succes în care extinderea afacerii se produce rapid, în multe cazuri la 30-50 de unități. De asemenea, aceștia doresc să dezvolte un brand local și regional puternic și să construiască un model de business inspirațional pentru viitorii antreprenori”, declară Raluca Voicu, Managing Partner.
În prezent, nișele cu mare potențial de dezvoltare a francizelor pentru companii sunt: frumusețea, fitness, sănătate, produse sau servicii pentru copii, agenții imobiliare, florării, cabinete veterinare sau magazine de animale de companie, servicii de îngrijire a bătrânilor și servicii profesionale ( contabilitate).
Sursa – www.romaniajournal.ro