Privatizarea CFR Marfă ar trebui să se încheie la jumătatea lui 2011

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, a participat, joi, la dezbaterea publică privind privatizarea CFR Marfă, susţinând că procesul de privatizare ar trebui să se încheie la jumătatea anului 2011.

„Din punctul meu de vedere, varianta cu statul administrator la CFR Marfă nu are cine ştie ce viitor, deoarece este dificil ca în acest sector statul să depăşească companiile private. Suntem însă gata să continuăm dezbaterea publică cu toate părţile interesate pentru a face cât mai bine acest proces de privatizare care ar urma, în opinia mea, să se încheie cel puţin până la jumătatea lui 2011”, a spus Berceanu la dezbaterea organizată la Ministerul Transporturilor.

Iniţial, dezbaterea fusese amânată pentru data de 15 septembrie din cauza absenţei reprezentanţilor CFR Marfă şi ai direcţiei de privatizare din minister însă apariţia ‘surpriză’ a ministrului a făcut ca dezbaterea să fie reluată. Sindicatele au cerut ca procesul de privatizare să fie amânat deoarece „nu este momentul propice” pentru o astfel de acţiune.

„Sunt trei elemente care fac ca privatizare să nu fie de actualitate în prezent, respectiv contextul economic, relaţia tensionată cu sindicatele şi cota de piaţă în scădere a CFR Marfă”, a spus Iulian Măntescu, liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă. Acesta a cerut ca sindicatele să poată consulta până la următoare dezbatere proiectul privind strategia de privatizare a CFR Marfă realizat de compania Deloitte.

„Dezbatere a fost convocată iniţial doar pentru a fi bifată o nouă acţiune în procesul de privatizare a CFR Marfă, însă strategia de privatizare este făcută în aşa fel încât compania care va prelua CFR Marfă să preia şi societatea de ferrey-boat care provoacă pierderi mari, dar şi un parc de locomotive şi vagoane estimat la 900, respectiv 50.000 unităţi, parc care există doar pe hârtie” a spus Ştefan Roşeanu, secretar general al Asociaţie Feroviare din România (AIF).

Viitoarea dezbatere va avea loc pe 7 septembrie, la ora 15.00, urmând să fie invitaţi atât reprezentanţi ai CFR Marfă, ai consultantului Deloitte ai CSAT, precum şi reprezentanţi ai sindicatelor şi organizaţiilor patronale, alături de cei ai Ministerului Transporturilor.
Strategia de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA are ca obiective maximizarea preţului de vânzare, dar şi a primei de control total pe care investitorii ar fi dispuşi să o plătească.

Prima de control total reprezintă prima pe care un investitor este dispus şi se decide să o plătească, peste valoarea de piaţă a societăţii, în vederea dobândirii unei poziţii de control total în cadrul acesteia.
Potrivit strategiei, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va vinde pachetul de acţiuni reprezentând 100 la sută din capitalul social al societăţii prin metoda licitaţiei cu strigare.

Garanţia de participare la licitaţie va reprezenta 20 la sută din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare. Taxa de participare la licitaţie pentru fiecare investitor/grup de investitori care depune documente de participare este de 5 la sută din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare.
Pe parcursul derulării strategiei de privatizare, MTI va selecta un consultant, iar la nivelul ministerului Transporturilor se va constitui o comisie de privatizare, compusă din 5 reprezentanţi ai MTI, unul al MApN şi unul din partea MFP.

În urma aplicării procedurilor prevăzute de OUG nr.34/2006, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a încheiat cu consorţiul format din Deloitte şi Societatea ‘Boştină şi asociaţii’ contractul pentru reactualizarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, al cărui proiect a fost întocmit anterior, în anul 2008. La data de 30 iunie 2010, consultantul a predat Raportul final privind strategia de privatizare a CFR Marfă.

În luna iulie, MTI a completat o ‘Fişă informativă pentru mecanismul de preconsultare’ pentru C.F.R. Marfă’, adresată Consiliului Concurenţei, în vederea transmiterii informale la Comsia Europeană, pentru o consultare informală, mecanism stabilit între Consiliul Concurenţei şi forul comunitar.
De asemenea, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, a elaborat şi proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă.

CFR Marfă deţine un parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane şi peste 900 locomotive. Societatea ocupă o cotă de piaţă de 49,2 la sută comparativ cu operatorii feroviari privaţi din România, apreciată în tone/km marfă transportată şi respectiv 58 la sută apreciată în tone/km marfă încărcată.
Cu un parc specializat de vagoane pentru transport cărbune, de circa 10.000 model Eacs si 4.900 model Fals, CFR Marfă este singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport producţia naţională de cărbune.

În primul trimestru al anului 2010, CFR Marfă a transportat 53 la sută din cărbunele de pe calea ferată, restul fiind transport pe auto (2,42 la sută), fluvial (9,13 la sută), maritim (23,66 la sută) şi operatori particulari feroviari (11,79 la sută).
Investitorul care va prelua compania va respecta, în continuare, obligaţiile stipulate prin lege şi prin angajamente internaţionale ale CFR Marfă privind strategia de apărare a ţării, aprobată de CSAT. Transportul de bază pentru trupe şi materialele militare se asigură de către CFR Marfă.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va menţine şi dezvolta linia actuală de feribot, care reprezintă legătura între Europa şi Asia, prelungirea Coridorului IV Pan European. Aceasta se va realiza prin intermediul CFR Marfă, care deţine pachetul majoritar la S.C. de Transport Maritim de Coastă ‘CFR Ferry-Boat’ S.A.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata