Mișcarea Tesla de a reduce prețurile în China s-a întors împotriva sa, deoarece compania lui Elon Musk pierde cote de piață în fața BYD, susținută de Warren Buffett, ceea ce pune producătorii chinezi de automobile pe cale să vândă mai multe vehicule de pasageri decât rivalii lor străini pentru prima dată în 2023.
Anul trecut, Tesla a început să reducă prețurile la mașinile sale în încercarea de a recupera terenul pierdut pe piața chineză, care este foarte aspră, declanșând un război al prețurilor în această țară care a afectat producătorii auto europeni, japonezi și alți producători auto din SUA.
Consumatorii chinezi au răspuns prin favorizarea modelelor mai ieftine și mai noi ale BYD. În primele două luni ale anului, grupul cu sediul în Shenzhen a vândut de peste cinci ori mai multe unități decât Tesla în China.
Decizia constructorului auto american de a reduce prețurile în octombrie a fost o opțiune „nucleară” care a declanșat majoritatea industriei să urmeze exemplul, a declarat Bill Russo, fondator al companiei de consultanță Automobility cu sediul în Shanghai și fost șef al Chrysler în China.
„Mărcile străine sângerează în mod clar cota de piață și, prin urmare, ne așteptăm ca 2023 să fie primul an calendaristic complet în care mărcile locale depășesc mărcile globale în ceea ce privește volumul de vânzări”, a declarat Russo. Anul trecut, producătorii chinezi de automobile au reprezentat 47% din totalul vânzărilor de vehicule de pasageri, potrivit datelor Automobility.
Performanța financiară puternică a BYD anunță ascensiunea formidabilului conglomerat chinez. Structura integrată pe verticală a grupului – de la mine la baterii și cipuri – i-a oferit un avantaj în condițiile în care industria auto globală lucrează la tranziția de la motorul cu combustie.
Președintele BYD, Wang Chuanfu, a declarat miercuri că se așteaptă ca vânzările din primul trimestru să crească cu 80% față de anul trecut, după ce grupul a raportat o creștere de peste 400% a profitului net pentru 2022 la 16,6 miliarde de Rmb (2,4 miliarde de dolari).
În ianuarie și februarie, cota BYD din vânzările de mașini hibride plug-in și cu baterii pe cea mai mare piață auto din lume a crescut la peste 40% de la 34% anul trecut, în timp ce cota Tesla a scăzut ușor la 7,8%.
Li Taotao, o cercetătoare în inginerie în vârstă de 26 de ani care a cerut să fie identificată prin porecla sa, a cumpărat în februarie un vehicul BYD Qin Plus DM-i, un hibrid plug-in cu un preț de 99.800 Rmb99.800.
„Simt că mașinile de marcă străină sunt toate relativ scumpe. Dacă mărcile naționale fac o treabă atât de bună, de ce nu?”, a spus ea.
Reducerile de preț ale Tesla și războiul de prețuri care a urmat între cele mai importante mărci de vehicule electrice din China vine în același timp în care Beijingul elimină subvențiile de stat generoase după ce a cheltuit peste 120 de miliarde de dolari din 2009 pentru a sprijini industria.
China se mândrește cu una dintre cele mai avansate piețe de vehicule electrice din lume. Cu toate acestea, vânzările de mașini sunt în general în scădere, deoarece țara iese din restricțiile stricte de pandemie care au încetinit creșterea economică.
Asociația Producătorilor de Automobile din China a avertizat într-o declarație săptămâna trecută că sectorul se confruntă acum cu „creșterea bruscă a stocurilor și o presiune operațională tot mai mare”, scăderea vânzărilor agravându-se în ultima lună.
Constructorii de automobile străine care au dominat cândva piața chineză au fost printre cei mai afectați pe măsură ce cererea de vehicule electrice încetinește.
În primele două luni ale anului 2023, volumul vânzărilor de pasageri de la an la an ale companiilor chinezești s-a înmuiat cu 1%. Grupurile germane au scăzut cu 21%, companiile japoneze au scăzut cu 40%, producătorii auto coreeni au scăzut cu 25%, iar producătorii auto din SUA au scăzut cu 13%.
Sursa – www.ft.com