Cu o viteza de 120 kilometri pe oră și o capacitate de 164 de locuri, trenul produs la Pașcani, în județul Iași, este pregătit pentru omologare. Însă urmează să circule pe căi ferate pe care viteza medie este de 30 de kilometri pe oră.
În prezent, autotrenul construit de Electroputere Pașcani a trecut de ultimele teste și e pregătit pentru omologare. Construcția trenului de mare viteză a început în urmă cu patru ani.
Ligia Pricopi, jurnalist Digi24: Pe exterior, trenul este decorat cu motive tradiționale românești, iar la interior sunt standarde de cea mai înaltă calitate. Are o lungime de 60 de metri, sunt trei vagoane în total şi poate transporta 164 de pasageri.
La această capacitate, trenul este recomandat pentru distanțe scurte și medii. Prototipul a fost scos pe șine, pentru a fi evaluați parametrii de funcționare, pe mai multe rute din țară, cum ar fi, spre Valea Prahovei, Făurei din județul Brăila sau Mestecăniș din județul Suceava. A fost o provocare pentru un tren care atinge 120 de kilometri la oră să circule pe căile ferate din România, unde viteza medie este de 3 ori mai mică.
Mihai Tudose, – șef serviciu Tehnic: Cu acest tren, până la Făurei am făcut șase ore, de la Buzău la Făurei am mers pe o linie cu 30 de kilometri la oră. Îmi era teamă să nu dau trenul pe jos.
În contextul procesului de testare, până la omologare, a presupus parcurgerea a 30.000 de kilometri.
Mihai Tudose, șef serviciu Tehnic:” Acest tren poate sa circule până la 360.000 de kilometri fără să intre la reparație. Mecanicul conduce la cravată și costum, nu trebuie să se bage sub tren să repare, cum se întâmplă pe calea noastră ferată”.
Din punct de vedere al consumului, autotrenul fabricat la Pașcani, consumă de trei ori mai puțin combustibil decât locomotivele diesel.
Ștefan Mândru, șef serviciu marketing: ” S-a început cu un automotor diesel. Aceeași carcasă prin minime adaptări se poate converti și în varianta electrică. El este proiectat pentru viteze de până la 200 de kilometri la oră.”
Claudiu Hîrbu, director general Electroputere VFU Pașcani:” Eu sunt convins că Europa ne va aduce după dânsa și vom avea în următorii 5, 10 ani linii pe care vom putea circula cu viteze de 200, sau chiar mai mult, de kilometri pe oră.”
În prezent sunt doar două tronsoane în România care permit circulația trenurilor de mare viteză: București – Constanța și București – Predeal.