BNP Paribas promovează o politică de prevenire a discriminării și de încurajare a diversității la locul de muncă. Femeile reprezintă 70% din cei 974 de angajați și dețin două treimi din funcțiile de management

Femeile reprezintă peste jumătate din populația globului, dar numai un procent de 45% dintre acestea au un loc de muncă, potrivit celui mai recent studiu realizat de Organizația Internațională a Muncii. Aceeași organizație arată că sub 4% din directoratele companiilor au în componență și femei, din datele centralizate de la 7.000 de companii din 44 de țări. Diferențele salariale la nivelul Uniunii Europene dintre câștigul unui bărbat și al unei femei sunt de aproape 15% în favoarea bărbaților. România înregistrează, însă, cea mai mică diferență din UE, de 3%.

La nivel european, Comisia Europeană a adoptat o strategie pentru egalitatea de gen 2020-2025, care se concentrează pe: încetarea violenței de gen, combaterea stereotipurilor de gen, eliminarea decalajelor de gen pe piața muncii, realizarea unei participări egale în diferite sectoare ale economiei, abordarea diferențelor de remunerare și pensie în funcție de gen și realizarea echilibrului de gen în luarea deciziilor și în politică.

Tratând subiectul incluziunii femeii în viața socială și profesională, banca BNP Paribas Personal Finance Sucursala București, în parteneriat cu Institutul Francez din România, au organizat, cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii, dezbaterea “Transformarea femeii, de la incluziune socială la leadership” care a avut loc la sala de cinema “Elvire Popesco” și la care au luat parte Anca Dragu, Președinta Senatului României, Excelența Sa, Laurence Auer, Ambasadoarea Franței în România, Laura Grünberg, Prof. Univ. Dr. Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității din București, Damien Thiery, Director General Ateliere Fără Frontiere.

Cu o prezență în 71 de țări din întreaga lume, inclusiv în România, BNP Paribas este unul dintre primele grupuri bancare ce au adoptat o politică de prevenire a discriminării la locul de muncă și de promovare a diversității. Încă din anul 2004 a lansat numeroase inițiative pentru promovarea egalității profesionale între femei și bărbați și încurajarea promovării femeilor în funcții de conducere. În anul 2006, a inclus riscul de discriminare pe lista celor 30 de riscuri operaționale majore, promovând egalitatea de șanse și incluziunea.

În România, BNP Paribas promovează aceeași cultură a diversității și a incluziunii la nivelul tuturor companiilor din Grup: BNP Paribas Corporate & Institutional Banking, BNP Paribas Personal Finance București, BNP Paribas Leasing Solutions, Arval, BNP Paribas Cardif, Central Europe Technologies. Din cei 974 de angajați, femeile reprezintă în acest moment aproape 70% și ocupă două treimi din funcțiile de management. Miruna Senciuc, actualul CEO al subsidiarei BNP Paribas Personal Finance București, a devenit în 2019 prima femeie din fruntea executivului din România, iar în 2020 Roxana Lupescu a fost desemnată prima femeie în funcția de Director General al Arval.

Experiența îmi arată că performanța sectorului privat în implementarea de politici care promovează egalitatea de gen și un loc de muncă ancorat în această realitate variază foarte mult în funcție de țară, domeniu de activitate și dimensiunea companiei, de modul în care este promovat leadershipul și cultura companiei. La nivelul BNP Paribas, urmăm o politică proactivă în favoarea egalității profesionale între bărbați și femei, a diversității și a incluziunii, menite să permită tuturor să se simtă pe deplin respectați și integrați. Cred cu tărie că atunci când angajații simt că vor fi evaluați în mod egal sunt mai susceptibili să se simtă în siguranță, să rămână în companie și să contribuie într-adevăr la dezvoltarea organizației”, spune Miruna Senciuc, CEO BNP Paribas Personal Finance Sucursala București.

În 2019, BNP Paribas a devenit prima dintre cele mai mari 40 de companii tranzacționate la Bursa din Paris (CAC40) care a semnat pactul #JamaisSansElles (#NiciodatăFărăEle), prin care fiecare semnatar s-a angajat să nu participe la vreun eveniment intern sau extern (dezbatere, ședință, masă rotundă) cu mai mult de trei participanți, dacă printre aceștia nu este prezentă cel puțin o femeie.

În anul 2015, BNP Paribas s-a alăturat campaniei globale #HeForShe lansată de UN Women, Entitatea Națiunilor Unite pentru egalitatea de gen și emanciparea femeilor. Ca parte din acest obiectiv, Grupul și-a propus să promoveze diversitatea în profesiile din domeniul bancar care sunt în mod tradițional dominate de bărbați, respectiv de femei, precum cele din departamentele financiare și de resurse umane.

Însă, prin #HeForShe, Grupul își propune să ducă mai departe acest angajament nu numai prin inițiative interne, ci și prin acțiuni care să stimuleze implicarea femeilor pe piața muncii și independența lor financiară. În 2019, în parteneriat cu UN Women, BNP Paribas a alocat un buget de 1,8 milioane de dolari pentru a pregăti 30.000 de femei din zone cu important potențial agricol din Senegal, și care au posibilitatea ca printr-un astfel de program să beneficieze de un loc de muncă și independență din punct de vedere financiar.

Peste 270 de milioane de femei din întreaga lume își gestionează propria companie sau sunt în curs de înființare a uneia. Și totuși, femeile joacă un rol major în dezvoltarea economică și socială, în special în țările emergente. Acesta este motivul pentru care Grupul contribuie printr-o serie de acțiuni – buget local dedicat sau program local – ale entităților sale pentru a accelera creșterea start-up-urilor fondate de femei și a IMM-urilor.

În ceea ce privește indicele de egalitate și remunerare Grupul are un scor de 87 de puncte din 100, peste minimul de 75 de puncte necesare pentru companiile cu peste 250 de angajați. În ceea ce privește câștigurile femeilor la nivelul Uniunii Europene, cel mai recent raport Eurostat arată că acestea sunt, în medie, cu 14,8% sub cele ale bărbaților. Cele mai mici diferențe dintre salariile femeilor și cele ale bărbaților sunt în România (3%), Luxemburg (4,6%) și Italia (5%). La polul opus, cele mai mari diferențe sunt înregistrate în Estonia (22,7%), Germania (20,9%) și Cehia (20,1%).

Principalele declarații expuse în timpul dezbaterii: „Transformarea femeii, de la incluziune socială la leadership”:

Doamna Anca Dragu, Președinta Senatului României:

În anul 2020, indicele agregat la nivel european în ceea ce privește diferența de gen situează România pe locul 26 din 28 de țări membre ale Uniunii Europene. Diferența de gen este mai accentuată în domenii specifice, precum cel politic sau pozițiile de top din domeniul privat. Pe de altă parte, domeniul medical este dominat de femei, media europeană fiind de 76%, iar în România 80% din personalul medical sunt femei. În primele trei luni ale anului 2020, numărul femeilor care au ajuns cu politraumatisme la spital este de patru ori mai mare decât înainte de pandemie. Aceste statistici ne arată că este nevoie de acțiune la nivelul politicilor publice. Acestea presupun conștientizare, un efort continuu de a aduce în discuția publică problematica diferenței de gen, a violenței împotriva femeilor și de a crea mentalități, instincte, atitudini din partea societății civile care să contribuie la închiderea acestor diferențe.

Excelența Sa, doamna Laurence Auer, Ambasadoarea Franței în România:

Cred că educația este cheia rezolvării multor aspecte în ceea ce privește egalitatea dintre femei și bărbați, care este, de fapt, un obiectiv al întregii societăți. Abordarea acestei tematici este un demers relativ nou chiar și în Franta, din anul 2020 existând o lege care obligă partidele politice să aibă o reprezentare egală a bărbaților și femeilor. Iar din 2012 există sancțiuni în cazul în care instituțiile din administrația publică nu iau măsuri pentru a asigura o reprezentare echitabilă a femeilor în funcții superioare. Se fac, însă, progrese în ceea ce privește lupta împotriva prejudecăților la locul de muncă, paritatea femei-bărbați sau acordarea de responsabilități egale. Mai mult, egalitatea dintre femei și bărbați este marea cauză națională a mandatului Președintelui Emmanuel Macron. În 2012, când am preluat pentru prima dată un mandat de ambasador, procentul femeilor ambasador franceze era de 10%, iar în prezent este de 26%. Componența consiliilor de administrație ale companiilor franceze trebuie să conțină femei în proporție de 40%. Anul acesta, Franța este co-organizator al conferinței internaționale «Forum Génération Egalité» pentru a promova egalitatea reală între femei și bărbați. În România, am lansat luna aceasta o campanie de comunicare ce va dura până în luna noiembrie, prin care vom reda vocea unor personalități din diferite domenii de activitate, de la politică și media, la societate civilă și sport, care vor împărtăși ce înseamnă în acest moment noțiunea de egalitatea de gen.

Doamna Laura Grünberg, Prof. Univ. Dr. Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității din București:

În România, activismul în domeniul egalității de gen s-a situat mereu între ciocan și nicovală, mereu a trebuit să se strecoare printre priorități politice, crize economice sau de sănătate, birocrație, conservatorism de tip «gender backlash». În ciuda acestei poziționări precare, în ultimii ani în România egalitatea de gen este tot mai prezentă pe agenda publică și putem vorbi despre o instituționalizare și o profesionalizare a domeniului, prin programe de masterat, reviste de specialitate, publicații, instituții abilitate, legi și ONG-uri. Mai mult, sunt schimbări măsurabile deja legate de percepția populației față de importanța tematicii. Un succes palpabil s-a produs, de exemplu, în zona de combatere a violenței domestice, unde au fost făcuți pași importanți prin schimbarea legislației, dar și a mentalității.

Domnul Damien Thiery, Director General Ateliere Fără Frontiere:

Ateliere Fără Frontiere este o asociație care are ca obiectiv inserția socială, profesională și civică a persoanelor vulnerabile, excluse sau marginalizate. Misiunea noastră este ca beneficiarii programelor noastre să se întoarcă la viață cu încredere în ei și cu demnitate. În acest sens, am înființat trei ateliere cu domenii de activitate diferite: atelierul Reconet, pentru colectarea, sortarea, reciclarea sau reutilizarea echipamentelor electrice și electronic; atelierul Remesh, unde transformăm în sacoșe, genți, borsete și alte accesorii bannerele din campaniile outdoor; ferma socială bio&co de lângă Periș, unde angajați din comunitatea locală romă produc fructe și legume certificate bio livrate mai apoi în circuit scurt. Două treimi din fondurile noastre provin de la mediul privat, iar o treime din activitatea noastră economică. Ne dorim să creștem numărul de beneficiari, care în prezent se ridică la 30 de persoane, spre deosebire de 145.000 câți sunt în Franța.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata