Un grup format din bănci, companii de tehnologie și furnizori de telecomunicații lansează un proces de colectare de informații despre escroci, în încercarea de a aborda cel mai frecvent tip de infracțiune din Anglia și Țara Galilor.
Stop Scams UK, un grup trans-sectorial, își propune să lanseze programul pilot luna viitoare. Aceasta vine după ce experții și companiile au avertizat că strategia guvernamentală privind frauda dezvăluită la începutul acestei luni a fost prea slabă pentru a face față dimensiunii provocării.
Testul din Marea Britanie va implica aproximativ 300 de numere de telefon și 100 de adrese de e-mail operate de membrii Stop Scams, care includ cele mai mari patru bănci din Marea Britanie; băncile Challenger TSB, Starling și Monzo; furnizorii de telecomunicații BT și Three; și companiile de tehnologie Meta, Google și Microsoft.
„Ne propunem să ne angajăm cu escrocii într-un mod care să fie nedetectabil pentru ei, iar apoi să folosim informațiile obținute pentru a închide instrumentele pe care le folosesc pentru a înșela oamenii”, a declarat o persoană implicată în proiect.
Inițiativa va fi deosebit de utilă pentru întreruperea fluxului de venituri provenite din infracțiuni prin intermediul „mulilor de bani”, utilizatori care permit infractorilor să transfere bani obținuți în mod ilicit prin conturile lor pentru a-și acoperi urmele financiare, uneori pentru o mică taxă.
Mulele sunt mai des prinse decât escrocii înșiși, iar băncile sunt obligate prin lege să le închidă contul și să le raporteze autorităților.
Proiectul vine în contextul în care Marea Britanie se confruntă cu o „epidemie de fraudă”, care i-a costat pe consumatorii britanici 1,2 miliarde de lire sterline anul trecut, potrivit organismului comercial de servicii financiare UK Finance.
Deși incidentele de fraudă 3.8mn raportate în Anglia și Țara Galilor în anul până în decembrie 2022 a fost un număr similar cu cele înregistrate înainte de Covid-19, potrivit Oficiului Național de Statistică, rămâne cea mai frecventă infracțiune, reprezentând 41% din toate cazurile raportate.
„Pentru noi, frauda este o adevărată plagă în Marea Britanie”, a declarat Oliver Prill, director executiv al fintech Tide, avertizând că multe infracțiuni sunt mai degrabă opera unor bande decât a unor indivizi.
El a spus că, de asemenea, crede că aceste infracțiuni sunt „masiv subraportate”. Un sondaj publicat de Ministerul de Interne la începutul acestei luni a constatat că mai puțin de o treime dintre întreprinderi au înregistrat cel mai recent incident de fraudă la poliție.
„Stop Scams este lider în materie de inovare în lupta împotriva escrocilor”, a declarat Simon Miller, directorul de politică și comunicare al grupului. „Vom înțelege modul în care operează escrocii și vom transmite aceste informații către persoanele potrivite”.
La începutul lunii mai, guvernul a dezvăluit mult așteptata sa strategie de combatere a fraudei. Potrivit persoanelor care au cunoștință de discuții, aceasta a fost întârziată în parte de disputele privind propunerile de a obliga companiile de tehnologie să plătească compensații victimelor fraudelor online.
Aceste planuri au fost în cele din urmă abandonate și înlocuite cu o „cartă voluntară a fraudei online”, pe care miniștrii urmează să o convină cu companiile în această vară.
Strategia de combatere a fraudei a fost întâmpinată cu dezamăgire de către experții în domeniul criminalității și întreprinderile din diferite sectoare, cu apeluri pentru o abordare mai dură față de companiile de tehnologie și furnizorii de telecomunicații, mai multe resurse de poliție și crearea unei autorități unice pentru a face față fraudei.
De asemenea, guvernul plănuiește să sporească rolul comunității de informații în dezorganizarea fraudei internaționale și să aibă peste 400 de noi specialiști în cadrul forțelor de poliție și al Agenției Naționale pentru Criminalitate până în 2025.
Ministerul de Interne a declarat: „Salutăm inițiativele proactive luate de industrie pentru a combate această infracțiune și pentru a identifica infractorii nerușinați care încearcă să înșele publicul britanic cu banii câștigați cu greu.”
Sursa – www.ft.com