Comercianţii online nu respectă legislaţia în cadrul campaniilor de reduceri, a stabilit Consiliul Concurenţei, în urma unei anchete sectoriale referitoare la comerţul electronic. Autoritatea a observat faptul că, în campania de Black Friday de anul trecut, preţul de referinţă a fost crescut sau menţinut artificial.
Așadar, în cadrul analizei, autoritatea de concurenţă a constatat faptul că preţul la care se aplică reducerea, afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru circa 80% din produsele monitorizate, a făcut cunoscut joi Consiliul Concurenţei.
Potrivit legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
În plus, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a circa 29% din produsele monitorizate de Black Friday 2018, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt arată o creştere/menţinere artificială a preţului de referinţă de Black Friday, dovedește instituţia.
“Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor (exmplu Black Friday), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, conform unui comunicat.
Din datele analizate, rezultă faptul că sursa principală a reducerilor de preţuri constă în negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii. Acest lucru adânceşte şi mai mult barierele existente între retailerii mari şi cei cu o poziţie de piaţă nesemnificativă.
Vânzările făcute în cadrul principalei campanii promoţionale – Black Friday – au ajuns, în anul 2017, la circa 200 de milioane de euro, reprezentând aproximativ 7% din vânzările realizate în tot anul.
În urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenţă consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referinţă şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile.