În Occident, teoriile despre consumatorii chinezi sunt la fel de elaborate, numeroase și adesea greșite ca și cele referitoare la intențiile politice exacte ale președintelui Xi Jinping.
Companiile americane se așteptau ca cumpărătorii chinezi să sărbătorească sfârșitul închiderilor de anul trecut cu o revenire la cheltuieli libere. Acțiunile care au legături cu China s-au redresat, investitorii mizând pe redeschiderea comerțului.
Rezultatele primului trimestru de la o serie de companii americane de top arată că taurii au fost prea optimiști. O reducere pentru China este încă în ordine atunci când vine vorba de investiții în companii americane puternic expuse la a doua cea mai mare piață de consum din lume.
Grupul de produse cosmetice Estée Lauder, gigantul de cafea Starbucks și producătorul de cipuri Qualcomm au avertizat că o redresare economică mai lentă decât se aștepta în China va afecta vânzările. Acțiunile, care au evaluat o revenire a Chinei, fie au renunțat la câștigurile lor pentru anul în curs, fie sunt aproape de a face acest lucru.
Companiile de bunuri de lux sunt o excepție notabilă. Tapestry, proprietar al mărcilor Coach și Kate Spade, a raportat joi un salt trimestrial de 20% în vânzările din China. Dar rezultatele au fost măgulite de comparații mai ușoare. Compania, care a generat anul trecut aproximativ 15% din vânzările sale din China, a suferit o scădere procentuală de aproximativ zece procente a vânzărilor în perioada anului precedent.
Consumatorii chinezi bogați vor continua să cumpere genți de mână scumpe, indiferent de situație. Investitorii în acțiuni mai prozaice ar trebui să tempereze așteptările.
Estée Lauder este un exemplu în acest sens. Acțiunile grupului de produse cosmetice se tranzacționează la un preț de aproximativ 60 de ori mai mare decât câștigurile viitoare. Acesta este un joc de recuperare, dar recuperarea depinde parțial de o performanță solidă în China, care generează o treime din vânzări. Qualcomm își generează două treimi din vânzări din China. Acesta se tranzacționează la aproape 13 ori câștigurile viitoare, peste media sa pe un an.
Economia are o creștere modestă în comparație cu standardele chinezești. Piața imobiliară a țării rămâne în declin. Șomajul în rândul tinerilor a crescut brusc. Acest lucru se reflectă în performanța pieței bursiere naționale. Atât indicele MSCI China, cât și indicele CSI 300 au rămas în urma câștigului de 8% înregistrat de S&P 500 în acest an.
După ce a scăzut cu 15 procente în 2022, indicele MSCI World China Exposure, care urmărește 50 de întreprinderi străine cu venituri mari din China, a câștigat 4 procente în acest an. Cea mai bună teorie despre consumatorii chinezi este că, la fel ca Xi, ei vor continua să sfideze orice așteptări pozitive occidentale.
Popularul nostru buletin informativ pentru abonații premium este publicat de două ori pe săptămână. Miercuri, analizăm un subiect fierbinte dintr-un centru financiar mondial. Vineri disecăm marile teme ale săptămânii. Vă rugăm să vă înscrieți aici.
Sursa – www.ft.com