O coaliție de investitori care supraveghează 10tn $ în active a cerut companiilor, inclusiv Amazon, PepsiCo și McDonald’s, să reducă drastic dependența lor de plastic, spunând că eșecul de a face acest lucru îi expune la riscuri financiare.
Grupul 183 a scris la 30 dintre cele mai mari companii de produse alimentare, de vânzare cu amănuntul și de bunuri de consum din lume pentru a avertiza că producția continuă de plastic prezintă riscuri pentru sănătatea publică, biodiversitatea, schimbările climatice și drepturile omului.
Coaliția, care include Amundi, Legal and General Investment Management, Aviva Investors, Axa Investment Management și Rockefeller Asset Management, este cea mai mare coaliție formată vreodată pentru a exercita presiuni asupra companiilor cu privire la materialele plastice.
Aceasta a îndemnat companiile, printre care se numără și Tesco, Carrefour și Danone, să elimine treptat materialele plastice de unică folosință, să reducă semnificativ consumul de materiale și să implementeze sisteme de reutilizare a ambalajelor.
Angélique Laskewitz, director executiv al Asociației olandeze a investitorilor pentru dezvoltare durabilă (VBDO), coordonatorul campaniei, a declarat că este îngrijorător faptul că majoritatea companiilor din sectoarele de consum și de vânzare cu amănuntul a produselor alimentare iau doar măsuri limitate pentru a reduce riscurile prezentate de plastic.
„Investitorii trimit acum un semnal clar acestor companii că se vor confrunta cu o presiune din ce în ce mai mare dacă nu acționează în curând pentru a-și reduce substanțial amprenta de plastic”, a declarat Laskewitz.
VBDO estimează că poluarea cu plastic costă societatea mai mult de 100 de miliarde de dolari pe an. Un studiu publicat în 2017 a constatat că 8.3bn tone de plastic au fost produse de când industria a început să se extindă după al doilea război mondial. Aproximativ patru cincimi au fost aruncate ca deșeuri, în timp ce doar 9% au fost reciclate.
O cohortă tot mai mare de investitori instituționali și-a exprimat îngrijorarea cu privire la materialele plastice și la daunele aduse oceanelor lumii, în special după serialul de televiziune Planeta Albastră al lui David Attenborough.
Unii administratori de fonduri, inclusiv Axa IM și Lombard Odier, au lansat fonduri pentru a profita de transformarea necesară în ceea ce privește materialele plastice și deșeurile.
Investitorii reuniți în această săptămână spun că societățile care nu reușesc să ia măsuri în ceea ce privește materialele plastice vor fi expuse „la riscuri financiare care amenință crearea de valoare și randamentul investițiilor, având în vedere valul de acțiuni de înăsprire a legislației din întreaga lume, numărul tot mai mare de procese împotriva companiilor și potențiala amenințare la adresa valorii mărcii”.
Investitorii, care doresc, de asemenea, ca societățile să elimine treptat substanțele chimice periculoase utilizate în materialele plastice, intenționează să stabilească obiective pentru fiecare societate, urmând să le urmărească cu scrisori și apeluri.
Coaliția de investitori solicită, de asemenea, ca societățile să înceteze să mai facă lobby împotriva propunerilor de politici care vizează reducerea deșeurilor de plastic și a poluării, inclusiv Tratatul global privind materialele plastice și Regulamentul UE privind ambalajele și deșeurile de ambalaje, care este în prezent în curs de revizuire.
Arthur van Mansvelt, specialist senior în implicare la Achmea Investment Management, a declarat că eforturile de lobby ale asociațiilor din industrie slăbesc eforturile de combatere a crizei plasticului.
„Tratatul global privind materialele plastice oferă o oportunitate istorică de a aborda problema la sursă. Avem nevoie de companii care să susțină ambiția sa privind prevenirea și reutilizarea, nu să facă lobby împotriva ei „, a declarat van Mansvelt.
Danone, care se confruntă cu o acțiune în instanță din cauza poluării cu plastic, a indicat site-ul său web, unde se spune că s-a angajat să reducă la jumătate utilizarea ambalajelor din combustibili fosili virgini până în 2040.
Amazon a declarat că s-a „angajat să reducă la minimum materialele plastice de unică folosință în ambalajele noastre din întreaga lume” și că a eliminat utilizarea a peste 1,5 milioane de tone de materiale de ambalare din 2015.
Carrefour, McDonald’s și Tesco nu au răspuns la o solicitare de comentarii. PepsiCo a refuzat să comenteze.
Sursa – www.ft.com