Când Shane McArdle a studiat finanțe și contabilitate la școala de afaceri în anii 1990, nu se punea prea mult accentul în programa de învățământ pe problemele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) care au devenit de atunci prioritare pe agenda corporativă.
Directorul financiar al retailerului de produse de sănătate și frumusețe Boots Ireland, McArdle a vrut să devină campionul său financiar pentru sustenabilitate și să facă legătura între sustenabilitate și limbajul de afaceri. Așadar, pentru a-și aprofunda cunoștințele și abilitățile, a simțit că trebuie să se întoarcă la școală – mai exact, să se înscrie la un curs specializat de educație pentru directori. La începutul acestui an, s-a înscris la programul de sustenabilitate a afacerilor de la Insead.
„Schimbările climatice nu erau un punct important acum 25 de ani”, își amintește McArdle. „Lumea s-a schimbat în întregime. Este un val de mișcare spre capitalismul responsabil și sustenabilitate, din perspectiva investitorilor.”
În cadrul programului de cinci zile, desfășurat la Fontainebleau, lângă Paris, a dezvoltat instrumentele de măsurare, evaluare, raportare și comunicare în materie de sustenabilitate, construindu-și în același timp o rețea de colegi. „Aveam deja o bună înțelegere a „ce” trebuia să se schimbe, dar programul mi-a oferit „de ce” și „cum””, explică el.
Experiența lui McArdle subliniază modul în care educația cadrelor executive joacă un rol important în aducerea la zi a acelor lideri de afaceri ale căror programe de studii nu au acordat prea multă atenție sustenabilității. Timp de câteva decenii, programa școlilor de afaceri a fost modelată de doctrina primatului acționarilor. Acest lucru se schimbă, pe măsură ce probleme precum schimbările climatice, scopul și valorile sunt din ce în ce mai mult incluse în MBA și în alte cursuri de afaceri.
Shane McArdle, CFO al Boots Ireland, s-a înscris în programul Insead de sustenabilitate pentru afaceri.
Schimbarea accentului a lăsat „un decalaj masiv în înțelegerea rolului pe care companiile îl joacă în lume” în rândul unor absolvenți, spune Tom Lyon, profesor Dow de știință, tehnologie și comerț durabil la Ross School of Business și la School for Environment and Sustainability de la Universitatea din Michigan.
„Oamenii care au absolvit acum 20 sau 30 de ani nu au primit aceeași pregătire ca și cei de astăzi”, spune el. „Chiar este nevoie de o educație de recuperare”.
Oamenii care au absolvit acum 20 ani nu au primit aceeași pregătire – este nevoie de educație remedială
Dacă odinioară școlile de afaceri se confruntau cu o rezistență tacită din partea directorilor executivi care considerau sustenabilitatea ca fiind o disciplină mai „moale”, apetitul pentru un astfel de conținut este în creștere, deoarece companiile au fost presate să privească dincolo de profit. Furnizorii de formare răspund cu noi programe care pot ajuta directorii să promoveze inițiativele ESG ale organizației lor.
Michigan: Ross își va lansa noul program, „Building board expertise on sustainability”, în septembrie. Acesta se adresează directorilor de corporații din SUA, care se confruntă cu forțe concurente. „Pe de o parte, au părți interesate care consideră că societățile nu fac suficient pentru sustenabilitate. Exemplul paradigmatic este Motorul nr. 1”, spune Lyon. Fondul speculativ a lansat o bătălie prin procură cu ExxonMobil în 2021, nominalizând patru directori în consiliul de administrație al companiei petroliere și îndemnând la schimbări majore în strategia sa privind clima.
„Aveți, de asemenea, o mulțime de politicieni republicani care încearcă să pedepsească companiile care se gândesc chiar și la criteriile ESG, etichetându-i „capitaliști treji””, adaugă el. Noul curs va ajuta consiliile de administrație să înțeleagă rolul lor în supravegherea ESG și va prezenta cercetări care leagă sustenabilitatea de îmbunătățirea performanțelor financiare. De asemenea, va ajuta directorii să se exprime cu privire la problemele politice și sociale controversate.
Oamenii de știință au atribuit inundațiile din vestul Germaniei din ultimii ani schimbărilor climatice © Ina Fassbender/AFP via Getty Images
Mantra maximizării profitului, care odinioară domnea în programele școlilor de afaceri, este deseori învinuită pentru neregulile companiilor. Dar, în prezent, școlile sunt dornice să sublinieze rolul lor în formarea unor lideri de rang înalt care pot influența puternic practicile corporative în mod pozitiv.
„Participanții la educația executivă sunt grupul țintă pe care dorim să îl motivăm, deoarece deciziile pe care le iau, exemplul pe care îl dau și resursele pe care le alocă pot amplifica gradul de schimbare”, spune Lawrence Loh, director al Centrului pentru guvernanță și durabilitate de la NUS Business School din Singapore.
Loh spune că sustenabilitatea evoluează atât de rapid încât mulți lideri de afaceri urmează cursuri executive pentru a ține pasul. Când NUS a lansat anul trecut programul său scurt, Sustainability: the Next Challenge (Sustenabilitate: următoarea provocare), se aștepta să organizeze cursul o dată sau de două ori pe an. Dar cererea este atât de mare încât cursul se află deja la al optulea grup de participanți.
Pe lângă cursurile de sine stătătoare, școlile integrează factorii ESG în programe de management mai ample, într-o abordare holistică a formării.
„Este foarte dificil să vorbești despre leadership fără să vorbești despre sustenabilitate”, spune Russell Miller, director de soluții de învățare și inovare la Imperial College Business School din Londra. „Pur și simplu nu mai poți să o separi de aceste materii de bază”.
Mai mult, aceste module nu mai sunt privite cu dispreț, adaugă Frank Brueck, care conduce Leadership Lab la Leonardo Centre on Business for Society de la Imperial. „Dacă ai așa ceva într-un program, nu mai este privit cu ochi răi. Oamenii își dau seama că este ceva de care au nevoie.”
Școlile spun că rolul lor este acum mai puțin de a câștiga inimi și minți și mai mult de a ajuta directorii să formuleze și să execute o strategie de sustenabilitate. „Organizațiile au ajuns să aprecieze că aceasta nu mai este o căsuță care trebuie bifată: are o importanță strategică”, spune Sameer Hasija, decanul educației executive la Insead.
Sustenabilitatea nu mai este o căsuță care trebuie bifată: este de importanță strategică
Profesorii universitari din școlile de afaceri, adaugă el, trebuie să își actualizeze rapid tematica. „Aceste subiecte se află în vârful frontierei noastre de cunoaștere”, spune el, citând graba de a crea standarde de raportare pentru afaceri durabile.
Cu toate acestea, Stuart Robinson, decan asociat pentru implicarea în afaceri, inovare și educație profesională la University of Exeter Business School, se întreabă dacă școlile de afaceri au expertiza necesară pentru a preda subiecte complexe precum schimbările climatice.
Școala britanică folosește oameni de știință în domeniul climei de la Universitatea din Exeter pentru a oferi programe de educație pentru cadre. „Nu vrem să ne comportăm ca niște activiști, ci ca instituții informate științific”, subliniază el.
Întrebarea mai mare este dacă lecțiile predate în clasele de afaceri fac o diferență tangibilă în modul în care se comportă sectorul corporatist. „Trebuie să începem să vedem că schimbarea nivelului de cunoștințe al oamenilor are un efect asupra a ceea ce fac întreprinderile”, spune Robinson. „Suntem la început în acest proces, dar aceasta este următoarea etapă”.
Sursa – www.ft.com