Ferrovial, grupul spaniol de infrastructură, a câștigat sprijinul acționarilor pentru un plan controversat de a-și muta sediul central în Țările de Jos, un eșec pentru guvernul spaniol care a condamnat mișcarea propusă.
Grupul cu sediul la Madrid, care consideră că Olanda este o piatră de temelie spre listarea acțiunilor sale la New York, a câștigat joi sprijinul majorității alegătorilor la o adunare a acționarilor pentru un plan despre care spune că va alinia mai bine structura corporativă cu marea sa afacere nord-americană.
Propunerea a declanșat o furtună politică spaniolă la începutul acestui an și a făcut din Ferrovial, coproprietar al aeroportului Heathrow din Londra, cea mai recentă companie europeană care a stârnit controverse căutând să acceseze fondul mai mare de capital din SUA.
Președintele Ferrovial, Rafael del Pino, fiul miliardar al fondatorului său, le-a spus acționarilor că această mișcare va „apropia compania de investitorii americani și de piețele de acțiuni” și va „promova creșterea internațională”. Conform planului, Ferrovial își va păstra lista de la Madrid.
Del Pino a fost încurajat de acționari, inclusiv de fondul speculativ al lui Chris Hohn, TCI, care deține aproximativ 6% din compania de 20 de miliarde de euro și spune că o listă în SUA ar extinde baza de investitori și ar crește prețul acțiunilor.
În timp ce votul de joi depășește un obstacol major pentru Ferrovial, mutarea sa în Țările de Jos nu este încă garantată.
Planul ar putea fi încă dejucat dacă investitorii care dețin mai mult de 2,5% din acțiuni – și care se opun mișcării – vor accepta opțiunea de a-și vinde acțiunile înapoi companiei. Acţionarii au până pe 13 mai să decidă dacă vor exercita opţiunea.
Ferrovial, al cărui preț al acțiunilor rămâne sub vârful de dinainte de pandemie, este deosebit de dornic să fie inclus în indicii Russell, care sunt urmăriți de fonduri care gestionează miliarde de dolari. Compania susține, de asemenea, că o bază olandeză și listarea în SUA își vor reduce costul capitalului.
Cu toate acestea, unii analiști care urmăresc compania spun că listarea acțiunilor pe Wall Street va avea o semnificație limitată pentru perspectivele companiei.
Guvernul spaniol, care a reacționat cu furie la plan și l-a acuzat pe Ferrovial că a trădat o țară care a împuțit-o cu contracte de lucrări publice, spune că nu încearcă să dejuteze compania, dar continuă să critice mișcarea acesteia.
„Spania a fost întotdeauna țara noastră și asta nu se va schimba”, a spus del Pino.
La începutul acestei săptămâni, Gonzalo García, secretarul de stat pentru economie al Spaniei, a declarat pentru Ferrovial într-o scrisoare că autoritățile au ajuns la concluzia că nu este nevoie ca compania să se mute pentru a se lista în SUA.
Ferrovial nu este de acord, argumentând că nu există un precedent ca o companie spaniolă să-și coteze acțiunile direct pe bursele din SUA.
Compania spune că mutarea sediului său în Țările de Jos va fi „neutră” pentru impozite și nu este motivată de interesele personale ale lui Del Pino, care deține 20% din acțiunile sale printr-o entitate olandeză sau oricui altcineva.
Intenționează să-și schimbe sediul central prin fuzionarea companiei-mamă în filiala sa deținută în totalitate Ferrovial International, care are sediul în Țările de Jos din 2018. Dacă nu mai întâmpină obstacole, compania dorește să-și listeze acțiunile în SUA în al patrulea rând. sfert.
Compania are în prezent peste 5.400 de angajați în Spania, aproape 4.200 în SUA și doar un birou mic în Țările de Jos. Dar anul trecut a câștigat 82% din veniturile sale în afara Spaniei.
Pe lângă participația de 25% din aeroportul Heathrow, Ferrovial operează aeroporturi din Glasgow, Aberdeen și Southampton și administrează un terminal al aeroportului John F Kennedy din New York. Dar cea mai valoroasă parte a afacerii sale este divizia de drumuri cu taxă, care include proiecte în SUA, Canada, Marea Britanie, Irlanda, Slovacia și Australia.
Sursa – www.ft.com