Catastrofa de la Smolensk: meteorologii polonezi nu i-au avertizat pe piloţi despre ceaţa din zonă

Parchetul Militar al Poloniei a constat, în cadrul anchetei, că piloţii avionului Tu-154 al preşedintelui Lech Kaczynski nu primiseră înainte de aterizare cele mai noi date privitoare la condiţiile meteorologice din regiunea Smolensk, vestul Rusiei, relatează cotidianul popular rus Komsomolskaia Pravda.

Se pare că în dimineaţa Ůtidică de 10 aprilie piloţii de la manşa aeronavei preşedintelui Poloniei s-au ghidat după un buletin meteo mai vechi, a precizat Biroul procurorului militar polonez care continuă ancheta separată de cea a Rusiei în cazul accidentului aviatic de lângă Smolensk, în care şi-au pierdut viaţa preşedintele Lech Kaczynski şi alte 95 de persoane, între care soţia sa Maria, înalţi şefi militari, deputaţi, demnitari de rang înalt.

‘Piloţii aeronavei cu delegaţia oficială poloneză la bord au primit ultimul buletin meteo cu puţin timp înainte de decolare’, a relatat marţi ziarul Rzeczpospolita, cu referire la anchetatori ai Parchetului Militar polonez.
Potrivit Rzeczpospolita, buletinul conţinea date despre situaţia meteo de la ora locală 05:00, în timp ce avionul a decolat la ora locală 07:30. Abia după trei ore a venit un nou buletin meteo cu condiţiile atmosferice de lângă Smolensk, însă aeronava prezidenţială era deja în zbor.

‘Cu toate acestea, serviciile meteorologice poloneze nu au considerat necesar să-i informeze pe piloţi despre ceaţa densă apărută în regiunea Smolenskului şi să-i avertizeze că vizibilitatea în zona de aterizare este mai mică de 500 de metri’, scrie Komsomolskaia Pravda, citând ziarul polonez.
Ancheta continuă. La Centrul Hidrometeorologic al forţelor armatei poloneze – cel care a informat regimentul special de zbor al preşedintelui Poloniei – a fost ridicată întreaga documentaţie.

Pe de altă, potrivit unor media ruse, turnul de control de pe aeroportul militar Severnâi, utilat rudimentar, a avertizat de mai multe ori echipajul polonez în privinţa stratului gros de ceaţă şi a vizibilităţii reduse, recomandând aterizarea pe un aeroport de rezervă – fie la Minsk sau Vitebsk, în Belarus, fie la Moscova.
Dar, piloţii avionului preşedintelui Poloniei – susţine partea rusă – nu au dat ascultare ‘recomandărilor’ şi au încercat să aterizeze pe aeroportul Severnâi, de lângă orăşelul Peciorsk din regiunea Smolensk, de o altfel o zonă mlăştinoasă.

Aeronava Tu-154, cu 96 de persoane la bord – între care preşedintele Lech Kaczynski, soţia sa Maria, precum şi mai mulţi lideri politici şi militari polonezi – s-a prăbuşit la 10 aprilie, nu departe de Smolensk. Delegaţia poloneză urma să participe la ceremonia comemorativă de la Katyn, locul simbol al omagierii celor 22.000 de ofiţeri polonezi ucişi în 1940 în URSS de poliţia secretă a lui Stalin (NKVD).

Citește și
1 Comentariu
  1. Lorenzo spune

    S-a gasit acarul Paun?Nu cred ca meteorologii polonezi puteau sa evite catastrofa.Conducatorul zborului din Turnul de Comtrol la aerodromul rusesc trebuia SA INTERZICA aterizarea pe aerodrom, stiind conditiile atmosferice de la locul de aterizare mai bine decat meteorologii polonezi si faptul ca la bordul aeronavei erau personalitati de stat si de guvern.El trebuia sa raporteze mai sus(comandantului aviatiei ruse, primul ministru si, de ce nu presedintele Medvedev)despre situatia nou aparuta, iar negocierile privind locul de aterizare sa se fi facut la nivel de diplomati.Aeronava mai avea destul petrol pentru a ramane cateva minute in aer pana se puneu liderii de acord.Nu se poate sa lasi la latitudinea pilotului riscul de a ateriza in conditiile date cu politicieni de asemenea rang la bord.Iar eu sunt convins ca comandantul polonez al avionului nu s-a avantat fara sa fi avut certitudinea ca poate sa aterizeze in conditii de siguranta.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata