Comercianţii de chipuri: Chinezii fac apel la falşi parteneri europeni pentru a-şi promova companiile

În publicaţiile anglofone editate la Beijing au început să apară din ce în ce mai des, mai ales în actualele vremuri de criză, anunţuri de genul: ‘Angajăm un laowaľ.

Laowai sunt numiţi în China persoanele străine, dar prin exact acelaşi cuvânt este denumită şi practica atragerii de locuitori ai altor ţări pentru promovarea imaginii unei companiei locale, practică extrem de răspândită în China.

Se consideră că dacă o companie are contacte internaţionale ea este una înfloritoare, notează cotidianul rus Novâie Izvestia. Calităţile pe care trebuie să le întrunească ‘candidaţii la funcţia de laowai’ sunt destul de puţine: în primul rând, să fie cetăţean străin, de dorit de rasă albă, iar în al doilea rând, să fie o persoană comunicativă. În majoritatea cazurilor, astfel de anunţuri dau companii recent înfiinţate, a căror conducere este convinsă că prezenţa unui laowai în calitate de colaborator, client sau partener de afaceri va conferi mai multă prestanţă şi greutate firmei lor.

De racolarea de laowai se ocupă agenţiile de recrutare. Salariile oferite sunt destul de modeste: 2-3.000 de yuani (circa 300-450 de dolari) pentru jumătate de normă şi până la 5.000 de yuani pentru normă întreagă de lucru. De asemenea, plata depinde de rolul pe care urmează să-l joace străinul.
De exemplu, dacă este nevoie de un ‘manager avizať, de un ‘director executiv’ sau de un ‘reprezentant regional’, ceea ce presupune stăpânirea unor cunoştinţe în domeniu, preţul este maxim.

Pe site-ul unei companii de recrutare, care ‘livrează’ deja de 7 ani laowai pe piaţa companiilor chineze, se poate afla că, de obicei, ea angajează studenţi sau profesori străini de la universităţi din China. În acest mod, firma de recrutare economiseşte numeroşi bani pentru plata transportului şi întreţinerii cetăţenilor străini şi evită dificultăţile care pot apărea la obţinerea unei vize pentru China.

Potrivit mărturiilor unui cetăţean britanic care lucrase drept laowai la Shanghai, în doar câteva ore de ‘muncă’ (se plimba zâmbind printre oaspeţii dineului de afaceri, cu paharul de şampanie în mână) el a reuşit să câştige de la firma angajatoare 450 de dolari. Desigur, banii de drum şi alte cheltuieli au fost suportaţi tot de compania chineză.

Actorul american Jonathan Zatkin, care locuieşte la Beijing, a povestit pentru CNN cum avusese prilejul să joace rolul de vicepreşedinte al unei companii italiene care, chipurile, era de 10 ani partenerul unei reţele chineze de magazine de bijuterii. Zatkin a primit 2.000 de yuani pentru a se deplasa împreună cu două modele din Rusia într-un orăşel chinez de provincie şi a lua parte la inaugurarea unui nou magazin. ‘La deschiderea magazinului a fost prezent tot oraşul.

Am urcat pe scenă alături de primar şi am ţinut un discurs despre cât de minunat este să lucrezi cu o companie chineză’, a povestit actorul. Autorităţile chineze au o atitudine defavorabilă faţă de practica angajării de laowai. Ziarul People’s Daily, portavoce a CC al PCC, a criticat recent respectiva practică, declarând că aceasta atestă o morală viciată a oamenilor de afaceri chinezi şi este, de fapt, o minciună neruşinată.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata