Implementarea drastică a legislaţiei anticorupţie – în special a legii americane privind practicile internaţionale corupte (US Foreign Corrupt Practices Act sau FCPA) obligă mai mult ca niciodată companiile multinaţionale, printre care şi cele ruseşti, să evite practicile şi partnerii de afaceri care pot creşte riscurile de corupţie, scrie The Moscow Times.
Este deja o realitate, scrie publicaţia menţionată, că multinaţionalele ruseşti care încearcă să facă afaceri cu SUA şi alte companii străine vor fi monitorizare de către potenţialii parteneri care vor căuta asigurări că viitoarea lor cooperare nu va fi afectată de plăţi necorespunzătoare.
FCPA interzice oferirea sau autorizarea oferirii oricărui lucru de valoare – indiferent că e vorba de bani cash, de proprietăţi tangible sau de favoruri – oricărui oficial neamerican, inclusiv persoanelor care lucrează în întreprinderi controlate de stat, partidelor politice sau candidaţilor politici cu scopul de a obţine vreun avantaj în afaceri.
De asemenea, legislaţia cere companiilor să îşi ţină finanţele în ordine şi să menţină controalele interne menite să prevină şi să detecteze plăţile necorespunzătoare.
Aceste aspecte sunt relevante şi pentru companiile ruseşti, deoarece sub auspiciile FCPA intră şi companiile din afara SUA, care fac afaceri în această ţară, dacă acţiunile lor sunt listate la bursele americane sau dacă acţionează din partea unei companii americane cu privire la o plată ilicită făcută unui oficial străin.
Subsidiara Mercedes-Benz în Rusia a devenit recent prima companie cu sediul în această ţară care se va confrunta cu acuzaţii penale, în conformitate cu FCPA. Compania a pledat vinovată într-un tribunal din Washington, la 2 aprilie, şi a fost de acord să plătească peste 27 de milioane de dolari amendă pentru închiderea cazului privind acuzaţii legate de mita plătită unor oficiali ruşi sau rudelor acestora, în multe cazuri prin intermediul unor companii ‘scoică’ (existente doar pe hârtie) înregistrate în SUA sau prin conturi bancare din SUA.
Companiile ruseşti care doresc să facă afaceri cu parteneri americani sau cu alte companii care intră sub incidenţa FCPA trebuie să nu prezinte riscuri de conformare care depăşesc beneficiile potenţiale ale cooperării.
De asemenea, confruntate cu dovada că un partener de afaceri dă, sau ia în considerare posibilitatea de a da mită, companiile americane trebuie să efectueze o anchetă internă, care însă poate dura ani până la finalizare şi costa zeci de milioane de dolari.