Volkswagen, afectat grav de scandalul emisiilor: costuri estimate între 23 și 78 miliarde de euro
Grupul auto german Volkswagen se confruntă cu un impact financiar semnificativ din cauza scandalului legat de falsificarea testelor de emisii poluante. Conform unei analize realizate de Credit Suisse, costurile totale ar putea varia între 23 și 78 miliarde de euro. Banca elvețiană a revizuit prețul țintă pentru acțiunile Volkswagen, scăzându-l la 83 de euro, comparativ cu valoarea anterioară de 169 de euro.
Comparatii alarmante cu alte crize industriale
Estimările sugerează că suma maximă menționată ar depăși cu aproximativ 60% costurile generate în urma scurgerii masive de petrol din incidentul Deepwater Horizon din Golful Mexic în anul 2010. Un raport al Credit Suisse subliniază că ‘nota finală (inclusiv amenzile și cheltuielile pentru retragerea vehiculelor) rămâne incertă și va depinde în mare măsură de performanța motoarelor după reparații.’
Scenarii financiare variate pentru Volkswagen
În cel mai optimist scenariu, Volkswagen ar putea suporta un cost mediu estimat la aproximativ 300 euro per vehicul afectat. În contrast, cel mai pesimist scenariu indică o sumă medie ce ar putea ajunge la circa 2.000 euro per unitate.
Provocări suplimentare pentru divizia financiară a grupului
Credit Suisse a exprimat îngrijorări referitoare la divizia financiară a Volkswagen care oferă soluții precum finanțări auto și asigurări clienților săi. Se estimează că veniturile acestei divizii vor fi afectate negativ datorită creșterii costurilor asociate refinanțării și provizioanelor pentru riscuri, ceea ce va determina compania să ia în considerare o majorare a capitalului.
Provizionarea insuficienta față de estimările actuale
Până în prezent, Volkswagen a rezervat suma de 6,5 miliarde euro pentru gestionarea cheltuielilor generate prin scandalul emisiilor. Totuși, chiar și cele mai conservatoare evaluări ale Credit Suisse sugerează că această sumă este cu aproape trei ori mai mic decât estimările minime necesare.
Scandalul s-a amplificat după ce compania a recunoscut utilizarea unui software care manipula rezultatele testelor antipoluare pe un număr total estimat la peste 11 milioane vehicule vândute global (dintre care aproximativ 2,8 milioane doar în Germania). Această situație l-a determinat pe fostul director general Martin Winterkorn să demisioneze; acesta fiind succedat acum de Matthias Muller, anterior director al Porsche.