Cristi Puiu, regizor român distins cu premiul „Un Certain Regard” la Cannes în 2005, revine pe celebra Croazetă cu „Aurora”, o peliculă profundă ce își propune să mențină mintea spectatorului alertă, conform mărturisirilor sale.
„Acest film provoacă și subminează narațiunea convențională. Scopul său este de a menține creierul activ și de a combate orice formă de stagnare mentală”, detaliază Puiu într-un interviu pentru AFP din confortul apartamentului său din București, plin de cărți și CD-uri.
După succesul obținut cu „Moartea domnului Lăzărescu”, pe care îl descrie ca fiind „povestea unui om care moare” în fața dezumanizării sistemului medical, noul său lungmetraj prezentat vineri în cadrul selecției oficiale a secțiunii „Un Certain Regard” se concentrează asupra „povestii unui om care ucide”, dar include și elemente romantice.
Viorel, un inginer proaspăt divorțat, strabate orașul București cu intenția fermă de a pune capăt haosului din viața sa. Regizorul explică: „El își face dreptate după propriile principii, intervenind brutal în viețile altora.” Puiu refuzând eticheta de „criminal” pentru protagonist.
Această coproducție franco-româno-elvețiano-germană îi invită pe spectatori să activeze abilitățile lor investigative pentru a reconstrui povestea complexității umane.
Hello! How can I assist you today?
Pentru realizarea acestui film provocator, Cristi Puiu a petrecut luni întregi între secțiile de poliție și morgi, interacționând cu ofițeri de poliție, procurori și chiar criminali. A trăit experiențe descrise ca fiind atât halucinante cât și terifiante. Regizorul afirmă: „Ceea ce mă fascinează este procesul mental al unei persoane capabile să comită o crimă,” recunoscând totodată dificultatea acestui demers deoarece fiecare dintre noi percepe realitatea prin propria prism.
Reprezentant emblematic al noului val cinematografic românesc apreciat la nivel internațional, cineastul în vârstã de 43 ani marchează un nou capitol artistic prin filmul “Aurora”, pe care l-a scris şi regizat personal.
„A trebuit să devin Viorel; aceasta era singura modalitate prin care puteam atinge esența conceptului meu. Singura opțiune era: Eu sunt Doamna Bovary,” spune el făcând referire la celebrul roman al lui Gustave Flaubert.
Deși recunoaște importanța prezenței la Cannes pentru cariera sa artisticã , Puiu avertizează că premiile pot distorsiona percepția publicului despre filmele premiate versus celelalte lucrări cinematografice.
„Obiectivul meu este ca pelicula mea să ajungã la cât mai mulți oameni posibil şi sã genereze reacții variate – fie ele pozitive sau negative,” concluzionează regizorul român.