În fiecare an, în cea de-a patra vineri din noiembrie, conceptul american de „Black Friday” dă startul sezonului de cumpărături de Crăciun în întreaga lume, oferind reduceri la o gamă largă de produse.
Însă, din anul 2020, Black Friday a căpătat un alt fel de negură pentru companii precum Amazon şi este, de asemenea, începutul mai multor zile de acțiune împotriva celui mai mare retailer online din lume.
În Europa, în Vinerea Neagră din acest an, greve, proteste și alte acțiuni au loc în peste 30 de țări, din Spania, Germania sau Danemarca până în India și SUA, cerând Amazon să facă schimbări majore în modelul său de afaceri.
În opinia sa, „În fiecare zi, ne confruntăm cu aceleași provocări în depozitul Amazon – salarii mici, stres ridicat și lipsa de respect pentru drepturile noastre”, a declarat Rainer Reising, unul dintre lucrătorii din Germania.
Însă, în urmă cu trei ani, muncitorii, cetățenii și peste 80 de organizații s-au unit într-o campanie numită „Make Amazon Pay” pentru a cere salarii echitabile, taxe corecte și mai multă responsabilitate pentru impactul său asupra planetei.
Astfel, pentru al cincilea an consecutiv, multinaționala nu a plătit niciun impozit în sediul său din Luxemburg, după ce a obținut venituri de 50 de miliarde de euro în 2022, au declarat activiștii campaniei.
În afirmaţiile sale, „Vrem ca Amazon să ne audă tare și clar: este timpul să facă schimbări în bine”, a declarat Reising.
În contextul financiar, Amazon valorează 1,52 miliarde de dolari [€1.58bn, stock market capitalisation calculated with Wall Street still closed], iar fondatorul său, Jeff Bezos, este una dintre primele trei cele mai bogate persoane din lume, cu o avere netă de aproximativ 170 de miliarde de dolari în noiembrie 2023.
„Amazon își poate permite să plătească, dar o va face doar dacă reușim”, se arată într-unul dintre mesajele campaniei.
Unii văd deja că lucrurile se schimbă pentru compania fondată de Bezos, cel puțin în UE.
Un nou studiu realizat de Corporate Europe Observatory (CEO), LobbyControl și SOMO arată că amploarea tot mai mare a Amazon la nivel global se confruntă cu o reacție de respingere, la care gigantul din domeniul comerțului cu amănuntul răspunde prin extinderea puterii sale de lobby în UE și în statele membre ale acesteia.
Concret, din anul 2013, compania a cheltuit cel puțin 18,8 milioane de euro pentru a face lobby în instituțiile europene prin intermediul grupurilor de reflecție, al firmelor de consultanță sau al campaniilor de relații publice.
Din punct de vedere comparabil, cheltuielile sale de lobby în UE rămân în continuare în urma celor efectuate de Meta (fostul Facebook), Apple, Google și Microsoft. Cu toate acestea, dacă ne uităm mai atent la activitatea de lobby la nivel național, Amazon a cheltuit 3,6 milioane de euro în 2022 doar pe două dintre cele mai mari piețe ale sale din UE, Franța și Germania.
În plus, compania Amazon are interese corporative care variază de la politica digitală la durabilitate, ocuparea forței de muncă și responsabilitate corporativă, iar în ultimii ani și-a extins rețelele de putere în consecință.
În prezent, aceștia angajează 14 firme de PR, conform datelor de pe Lobbyfacts.eu.
De asemenea, retailerul și-a mărit finanțarea grupurilor de reflecție, ajungând la 15, printre care și Bruegel, un grup de reflecție economică cu sediul la Bruxelles.
De altfel, tentaculele sale de influență ajung chiar și în instituțiile UE, potrivit cercetărilor efectuate de CEO, LobbyControl și SOMO.
Numai în ultimul mandat, Amazon a vizitat clădirea Berlaymont de 46 de ori, dintre care 19 pentru a se întâlni cu comisarii UE.
De asemenea, eurodeputații s-au întâlnit de 106 ori cu reprezentanți ai gigantului american, majoritatea cu Grupul Renew (32), S&D (28) și PPE (24), după cum a înregistrat ParlTrack.
„Aceasta este doar o fracțiune din accesul pe care Amazon îl are la instituțiile UE”, a subliniat CEO.
Executivul UE înregistrează doar activitățile celor mai importanți 300 de funcționari ai săi, iar deputații europeni trebuie să își raporteze întâlnirile doar dacă sunt raportorul sau președintele dosarului în cauză. Consilierii politici și asistenții parlamentari sunt excluși din date.
Munca deputaților europeni, aleși de cetățenii UE, este, de asemenea, îngreunată de Amazon, avertizează unii dintre ei.
Comisia pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale a parlamentului plănuise să viziteze luna viitoare (18-20 decembrie) depozitele Amazon din Germania și Polonia, în urma solicitărilor de a investiga represiunea antisindicală și condițiile proaste de muncă.
Dar compania a refuzat să deschidă ușile deputaților pentru a doua oară.
Europarlamentarul de stânga Leïla Chaibi, care a coordonat misiunea, a declarat: „Doar pentru că ești bogat nu înseamnă că ești mai presus de lege, de instituții și de lucrători”.
În apărarea sa, „Susținem o serie de probleme care sunt importante pentru clienții noștri, pentru vânzătorii noștri și pentru gama diversă de afaceri pe care le operăm. Acest lucru înseamnă că lucrăm cu organizații precum asociații comerciale și grupuri de reflecție și comunicăm cu oficiali din cadrul instituțiilor europene”, a declarat un purtător de cuvânt al Amazon.
Sursa: euobserver.com