Filmele de acţiune, un gen „cool” şi „cult”

Filmele de acţiune sunt un gen destul de dispreţuit de critici dar iubit de marele public, iar unele cazuri precum noul film ‘Inception’, în care Leonardo DiCaprio fură secrete prin intermediul viselor, demonstrează că şi alte opere precum ‘Bullit’ sau ‘Departure’ pot combina cu succes adrenalina şi prestigiul, notează marţi ziarul El Pais.

Cu thriller-ul futurist ‘Inception’, care în prima săptămână de la lansarea pe marile ecrane în SUA a strâns considerabila sumă de 60,4 milioane de dolari, Christopher Nolan repetă succesul lui ‘The Dark Knight’ demonstrând că poate ţinte spectatorul ţintuit pe scaun fără să recurgă la vreo lovitură de efect care să necesite un substrat dramatic, construcţia de personaje sau artileria vizuală.

Altfel spus, că poate fi un mare regizor fără ca ‘acţiunea’ să fie singura care să strălucească în faţa camerei. De fapt, după mega-succesul celei de-a treia părţi a seriei Batman chiar şi Academia de la Hollywood şi-a dat seama că nu mai trebuie să dispreţuiască acest gen, de altfel foarte profitabil, iar un mai târziu academicienii extindeau la zece lista finalistelor pentru cel mai bun film oferind un loc de frunte producţiilor mai puţin ‘oscarizabile’.

Pe lista candidatelor la Oscar s-au aflat frenetica invazie extraterestră ‘District 9’, ‘Inglorious Bastards’ al lui Quentin Tarantino, care manevrează cu acelaşi talent arta dialogului cu mânuirea mitralierelor şi, desigur, ‘Avatar’, al cunoscutului ‘guru’ al maselor James Cameron. Totuşi, niciunul nu a fost marea învingătoare a serii.
Martin Scorsese cu ‘Departed’ a rupt acest blestem care apăsa asupra genului de acţiune din 2006, care de la ‘Rocky’ nu mai reuşise să obţină vreo statuetă pentru cel mai bun film al anului.

Deşi acţiunea se infiltrase deja insidios în thrillerul ‘Tăcerea mieilor’ sau fusese destul de ostentativă în alte filme deşi istorice, precum ‘Braveheart’ sau ‘Gladiator’. ‘The Fugitive’ a dovedit, în 1993, că antologia cinematografiei se scrie şi cu adrenalină lucru pe care l-a ştiut întotdeauna Steven Spielberg care nu a ezitat să-şi ‘condimenteze’ cu acţiune filmele de aventuri din seria Indiana Jones, sau de science-fiction precum ‘Jurassic Park’ şi ‘Minority Report’. În afară de Tarantino, Spielberg, Cameron şi Nolan, au intrat în categoria ‘maeştrilor acţiunii’ şi Michael Mann cu vibrantul ‘Heat’, sau Paul Greengrass, cu celebra saga a lui Jason Bourne.

În anii 70, contextul politic favoriza filmele de spionaj, dar a fost epoca când nu doar seria James Bond a avut momentul său de glorie şi ci filme precum ‘Cele trei zile ale Condorului’ sau ‘Toţi oamenii preşedintelui’. Sidney Pollack şi Alan J. Pakula, respectivi regizori ai acestor filme vor cunoaşte faima şi în anii 90 cu adaptări ale best-sellerelor lui John Grisham: primul cu ‘Firma’ şi al doilea cu ‘Raportul Pelikan’.

Un alt regizor reputat Brian De Palma, şi-a dedicat întreaga carieră explorării limbajuluie cinematografic cu spectaculoase filme de acţiune precum, ‘The Untouchables’sau ‘Femme Fatale’. Roman Polanski con ‘Frantik’ şi chiar John Cassavetes cu ‘Gloria’ au reuşit să urce în trenul acţiunii fiecare cu obsesiile personale. Deşi se pare că acţiunea îşi găseşte mediul şi mijloacele cu predilecţie la Hollywood de multe ori acest gen şi-a variat geografia.

Hong-konghezul Johnnie To, cu filme precum ‘Sparrow’ sau ‘Election’ a participat la cele mai importante festivaluri din Europa, asemeni lui Takeshi Kitano, care cu ‘Zatoichi’ şi ‘Hana-bi’ a lăsat fără cuvinte atât critica cât şi publicul larg. Şi nu trebuie uitat că ‘Departed’ este de fapt un remake nemărturisit al filmului ‘Infernal Affairs’, al japonezului Lau Wai Keung.
Nici Europa leagăn al filmelor de autor nu a stat departe de acest gen cu reprezentanţi de frunte, precum Luc Besson, cu ‘Leon’ şi ‘Nikita’, Tom Twyker, cu ‘Run Lola, run’, sau Guy Ritchie, cu ‘Snatch’, care şi-au adus contribuţia la acest gen ‘cool’ şi totodată ‘cult’.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata