Danemarca a fost martora în această săptămână a primului său litigiu de „greenwashing”, împotriva producătorului de carne de porc Danish Crown A/S, în ceea ce pare a fi primul proces împotriva unui producător european de alimente din cauza unor afirmații legate de climă.
În timpul primei audieri a procesului din această săptămână, Înalta Curte de Vest a Danemarcei a fost chemată să stabilească dacă societatea a plasat în mod eronat afirmații climatice pe eticheta cărnii de porc și a indus în eroare consumatorii.
Cazul a fost inițiat încă din luna mai 2021, de Societatea Vegetariană din Danemarca (DVF) și de mișcarea pentru climă Klimabevægelsen, care au considerat că firma producătoare de carne a încălcat Legea daneză privind marketingul prin faptul că și-a etichetat în mod înșelător produsul ca fiind „mai prietenos cu clima decât credeți”.
Astfel, „Procesul este primul de acest fel și, prin urmare, poate stabili un precedent juridic important în domeniul greenwashing-ului alimentar”, a declarat Marc Malmbak Stounberg, avocat la Kontra Lawyers, unul dintre cei doi avocați care reprezintă organizațiile ecologiste în acest caz.
Amprenta de carbon a producției de carne și lactate este extrem de mare.
În informaţiile Coroanei daneze, se precizează că etichetele de porci „climatizați” se bazau pe reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (cu 25 % din 2005) – dar includeau și intenția companiei de a realiza reduceri ale emisiilor climatice până în 2030.
Însă această intenție putea fi îndeplinită doar dacă toți crescătorii de porci ai Danish Crown ar fi urmat măsurile sugerate de companie pentru a-și reduce emisiile, astfel, nu au fost impuse consecințe fermierilor care nu s-au ridicat la înălțimea controalelor companiei privind implementarea acestora.
Afirmații înșelătoare privind clima
Cercetările efectuate de două ziare daneze au dezvăluit că evaluarea ciclului de viață (LCA) efectuată de companie pentru a determina modul în care porcii de la Danish Crown sunt mai prietenoși cu clima a fost dictată în mare măsură de către membrii companiei și nu de către Universitatea Aarhus – instituția căreia i s-a cerut să realizeze LCA.
În opinia directorului DVF, Rune-Christoffer Dragsdahl, etichetele climatice plasate pe ambalajele cărnii îi induceau în eroare pe consumatori.
„Le dai publicului larg și politicienilor ideea că clima este sub control”, a spus el, adăugând că astfel de mesaje pot avea consecințe în ceea ce privește inhibarea înțelegerii situației climatice reale.
În plus, Dragsdahl, care a depus mărturie în procesul din această săptămână, a fost întrebat de avocații companiei cu privire la gradul de certitudine al propriului sistem de etichetare al DVF, numit „Det Grønne Hjerte” (Inima Verde), care certifică companiile daneze.
„În certificarea noastră, dacă o companie nu o respectă, atunci când este verificată, există consecințe pentru ea”, a spus el.
Apărătorul, compania daneză Crown compnany, nu a putut jura același lucru în fața instanței. Fostul director al companiei, Preben Sunke, unul dintre cei nouă martori chemați de producătorii de porci, a recunoscut în mod neașteptat în aceeași zi că firma nu poate garanta că toată carnea de porc care a primit eticheta „climatizată” poate proveni de fapt de la un producător de porci care a luat măsuri climatice.
Mai mult, miercuri (22 noiembrie), directorul de sustenabilitate al Danish Crown a recunoscut că hrana din soia administrată animalelor nu este în totalitate lipsită de despăduriri, ceea ce scade șansele de a crește animale cu standarde de mediu ridicate.
Siguranța consumatorilor
În ţară, asociațiile de consumatori au evidențiat faptul că multe dintre aceste etichete „ecologice” se bazează pe sisteme de verificare slabe și pe reglementări laxe care permit o spălare ecologică pe scară largă, inclusiv în cazul produselor alimentare.
Astfel, „Legislația actuală nu permite astfel de afirmații, dar normele nu sunt atât de explicite. Și de aceea multe companii folosesc aceste mențiuni”, a declarat Patrycja Gautier, șef de echipă pentru drepturile consumatorilor în cadrul asociației europene a consumatorilor BEUC.
În acest an, Comisia Europeană a lucrat la crearea unui cadru pentru o mai bună protecție a consumatorilor, în cadrul pachetului privind protecția consumatorilor, cu o serie de măsuri cu un limbaj mai explicit împotriva greenwashing-ului, care, potrivit lui Gautier, ar putea contribui la transmiterea unui semnal clar către piață.
Cu toate acestea, legislația iminentă este programată să intre în vigoare abia în 2026.
În acest sens, având în vedere lipsa unor norme explicite împotriva greenwashing-ului în cadrul legislației actuale, cel puțin până în prezent, companiile pot continua să își comercializeze produsele cu reglementări lejere, în timp ce procesele bazate pe afirmații ecologice ar avea puține precedente juridice la care să se refere.
Gautier, de la BEUC, a declarat că, în prezent, multe companii din diferite sectoare încep să retragă afirmațiile privind clima, deoarece au observat creșterea numărului de procese în instanță în întreaga lume.
În viitor, indiferent dacă firma de carne este găsită vinovată din cauza presupuselor sale etichete de ecologizare, hotărârea ar putea avea un efect de descurajare împotriva companiilor alimentare care practică strategii similare.
Malback Stounberg a declarat că, la nivel danez, hotărârea va avea consecințe directe și imediate pentru întregul sector, în timp ce va depinde de alte instanțe europene care analizează cazuri similare și dacă vor urma sau nu interpretarea daneză a legislației europene.
Dragsdahl a declarat că, dacă vor pierde, DVF și Klimaebevegelse vor face apel la Curtea Supremă daneză și, eventual, la nivel european.
În ciuda faptului că „Sunke” a recunoscut că eticheta companiei nu era strict reglementată, nu există certitudinea că mărturia sa va fi decisivă pentru verdict.
A doua audiere a procesului va avea loc în decembrie, iar rezultatul procesului este așteptat în ianuarie 2024.
Sursa: euobserver.com