Ikea și-a lansat mult așteptata schemă de răscumpărare și revânzare a mobilierului, în încercarea de a reduce cantitatea de produse destinate depozitului de deșeuri.
Miscarea face parte din efortul sustenabil al gigantului cu amănuntul de a deveni „climat pozitiv” până în 2030.
Clienții vor primi vouchere de cheltuit în magazin dacă articolele de care nu mai au nevoie sunt returnate în stare bună.
Ikea a recunoscut că schema era o curbă de învățare, dar a decis să o lanseze după încercări de succes în mai multe orașe.
„Nu spun că avem toate răspunsurile, dar am învățat suficient de la piloți pentru a ne spune că acest lucru ar putea fi ceva de o valoare reală pentru noi și clienții noștri”, a declarat Hege Saebjornsen, expert în mediu și sustenabilitate la Ikea.
Inițiativa, programată inițial să se lanseze în noiembrie, dar amânată din cauza pandemiei, este acum disponibilă în magazinele Ikea din Marea Britanie. Este lansat și în celelalte 26 de țări în care Ikea își desfășoară activitatea.
Produsele uzate returnate în stare nouă, fără zgârieturi, vor fi cumpărate cu 50% din prețul inițial, în timp ce articolele cu zgârieturi minore vor fi cumpărate cu 40%. Mobilierul care este bine folosit cu mai multe zgârieturi va fi cumpărat cu 30%.
Articolele vor fi vândute în zone separate ale magazinelor, deși Ikea a anunțat, de asemenea, un nou parteneriat cu Gumtree pentru a vinde produse second-hand prin intermediul pieței online.
Produsele eligibile pentru răscumpărare includ sifoniere, dulapuri, biblioteci și rafturi, mese mici, mese și mese de lucru.
Compania suedeză a anunțat deja că vrea să devină pe deplin „circulară” – să elimine deșeurile prin utilizarea continuă a materialelor – până în 2030. Ingka Group, compania mamă a Ikea, a anunțat recent că investește 4 miliarde de euro în energie regenerabilă.
Clienții care doresc să vândă mobilierul înapoi merg la Ikea.co.uk pentru a completa un formular online, care generează o ofertă preliminară, și apoi duce articolele la un magazin.
Doamna Saebjornsen, fost manager de sustenabilitate la retailer și acum consilier Ikea la viitoarea reuniune la nivel climatic COP26, a declarat că procesele, inclusiv la Sydney, Lisabona, Edinburgh și Glasgow, „au fost cu adevărat reușite. Ne-a învățat multe despre apetitul pentru acest lucru și cum se comportă oamenii”.
Piața de mâna a doua, în general – de la îmbrăcăminte la articole de uz casnic – crește rapid pe măsură ce obiceiurile de cumpărături se schimbă, iar Ikea speră să se folosească de aceasta, a spus ea.
Control de calitate
Un posibil dezavantaj a fost acela că mobilierul trebuie livrat complet asamblat, un posibil impediment pentru persoanele care au articole grele și voluminoase.
„Încă am descoperit că oamenii ne iau în considerare [schema]”, a spus ea.
Ikea lucrează la modul de îmbunătățire a dezasamblării produselor.
„Unele sunt mai bune decât altele. Produsele se pot deteriora atunci când sunt dezmembrate, deci putem accepta cu adevărat doar produse asamblate. Menține securitatea și calitatea articolului”, a spus ea.
Deși Ikea oferă vouchere, nu numerar, schema nu este introdusă ca un factor de profit pentru retailer, a spus ea. Totuși, nu întărește o cultură de unică folosință?
„Am luat în calcul toate acestea”, a spus doamna Saebjornsen.
„Este cu adevărat important să subliniem că voucherul nu are dată limită de expirare. Acestea pot fi folosite pentru a cumpăra un alt produs second-hand sau mâncare.
„Adevărata considerație aici este că este vorba despre modul în care facem viața durabilă și sănătoasă ușoară, accesibilă și într-adevăr obișnuită.
„Ikea este o companie atât de mare cu un potențial masiv de a ajunge la milioane de clienți.
„Nu spunem că avem toate răspunsurile. Dar acțiunile mici pot face diferența.”
Serviciul de răscumpărare este disponibil în magazinele Ikea de dimensiuni mari la nivel național, cu excepția punctelor de comandă și de colectare din Tottenham Court Road, Norwich și Aberdeen. Serviciul va fi lansat în Reading și Belfast pe 17 mai.