Încercarea unei companii japoneze de a realiza prima aterizare comercială din istorie pe Lună a fost declarată miercuri un eșec, după ce modulul s-a prăbușit pe suprafața lunară.
Misiunea, care a transportat un rover autonom proiectat parțial de Sony și de producătorul de jucării Tomy, a fost pusă la cale de ispace, un start-up care s-a listat la bursa din Tokyo în urmă cu două săptămâni și a purtat speranțele a mii de investitori de retail și a unei națiuni japoneze disperate de succes în spațiul cosmic.
După o lansare amânată de două ori de la Cape Canaveral la mijlocul lunii decembrie și o călătorie de 384.000 km prin spațiu, Hakuto-R Mission 1 Lander a pierdut contactul cu controlul misiunii la doar 90 de metri de Lună.
„Am pierdut comunicarea, așa că trebuie să presupunem că nu am putut finaliza aterizarea pe suprafața lunară”, a declarat compania într-o declarație.
Într-o conferință de presă, Takeshi Hakamada, fondatorul ispace, a descris momentele de agonie care au urmat penei de curent, dar a declarat că a avut succes în opt din cele 10 obiective stabilite pentru modul de aterizare. Următoarea încercare de aterizare este acum programată să aibă loc în 2024.
„Este o realizare uriașă faptul că am colectat date pentru a ateriza și credem că este un mare pas spre următoarea misiune”, a declarat Hakamada, care a strâns în brațe un model la scară mică al modulului de aterizare M1, înalt de 2,3 metri, și la un moment dat a izbucnit în lacrimi.
Ispace își propusese un loc de aterizare într-un crater din apropierea Marelui Frigoris de pe Lună. Nava conținea un mic rover autonom construit de Tomy, Sony și Agenția de Explorare Aerospațială din Japonia, care a fost proiectat să petreacă aproximativ 10 zile rostogolindu-se în praful lunar. De asemenea, modulul de aterizare conținea un mic rover din Emiratele Arabe Unite.
Dacă misiunea ar fi avut succes, ar fi fost o premieră pentru o companie privată și doar a patra „aterizare ușoară” a unui vehicul pe suprafața Lunii.
Încercările Indiei și Israelului de a repeta succesele de aterizare finanțate de stat ale SUA, ale fostei Uniuni Sovietice și ale Chinei s-au soldat cu un eșec.
Visurile revigorate ale Japoniei de a avea succes în spațiu au suferit o serie de eșecuri recente. În martie, o încercare de a lansa o rachetă H3 fabricată la nivel național s-a încheiat cu un ordin de autodistrugere după ce un motor nu s-a aprins.
În noiembrie, agenția spațială japoneză a sperat să aterizeze o sondă miniaturală, cunoscută sub numele de Omotenashi, pe suprafața Lunii, dar a abandonat efortul la jumătatea misiunii.
Ambițiile astronomice ale ispace, care speră să asigure poziția Japoniei pe o piață de transport lunar care, potrivit estimărilor PwC, ar putea crește la 150 de miliarde de dolari pe an până în următorul deceniu, au propulsat acțiunile sale cu peste 740% peste prețul ofertei publice inițiale din 12 aprilie.
Creșterea prețului acțiunilor a fost citată de analiști ca un motiv de optimism în jurul scenei start-up din Japonia, care rămâne mică în raport cu omologii din SUA și Europa, în ciuda încercărilor guvernului de a promova mai multe investiții.
Acțiunile ispace au rămas netranzacționate pe parcursul dimineții de miercuri, deoarece investitorii au inundat bursa cu ordine de vânzare. Este probabil ca acțiunile să deschidă cu cel puțin 20% mai jos atunci când vor începe să schimbe din nou mâinile, au declarat brokerii.
Sursa – www.ft.com