Se așteaptă ca afirmațiile de sustenabilitate corporativă să fie supuse unei noi examinări după ce un organism de reglementare din SUA a încheiat o consultare publică cu privire la ghidurile sale anti-greenwashing vechi de 11 ani.
Reacțiile publicului la versiunea actuală a „ghidurilor verzi” ale Comisiei Federale pentru Comerț din SUA – utilizate pentru a controla declarațiile de marketing de mediu – au arătat că mai multe grupuri sunt în dezacord cu privire la modul în care trebuie definite și aplicate infracțiunile de greenwashing.
În timpul perioadei de consultare, mai multe grupuri de apărare a consumatorilor au propus o aplicare mai strictă a legii pentru produsele financiare.
Americans for Financial Reform (Americanii pentru reformă financiară), o coaliție de stânga formată din grupuri de consumatori, de muncitori și de comunități, a recomandat ca FTC să includă termeni precum „aliniat la Paris” în ceea ce privește utilizarea de către instituțiile financiare a termenului „net zero” și a altor angajamente față de planurile de tranziție la combustibili fosili.
„Creșterea explozivă a spațiului de investiții ESG a ridicat noi întrebări cu privire la ceea ce constituie marketingul și dezvăluirea corectă și fidelă în jurul produselor și serviciilor financiare”, a declarat AFR într-o scrisoare din 24 aprilie către FTC.
Cu toate acestea, alte companii se tem de creșterea reglementărilor și a aplicării legii, care le-ar putea pune în pericol de a suporta „potențiale sancțiuni civile substanțiale”, spune Jon Direnfeld, partener la firma de avocatură Orrick.
Grupul alimentar Nestlé, cu sediul în Elveția, spune că susține ghidurile ecologice ale FTC, dar nu dorește ca aceste politici să fie adăugate la normele de aplicare a agenției pentru declarațiile de mediu.
Este „esențial” ca FTC să își păstreze ghidurile ecologice „flexibile și agile”, a declarat Nestlé într-o scrisoare adresată agenției la 24 aprilie, adăugând că aceste politici ar trebui actualizate mai frecvent pe măsură ce tehnologia și practicile de afaceri evoluează.
Deja, FTC a dat dovadă de o agresivitate crescută în vânătoarea de greenwashing. Anul trecut, a ajuns la o înțelegere cu comercianții cu amănuntul americani Walmart și Kohl’s pentru comercializarea a zeci de produse textile din raion ca fiind din bambus. Companiile au plătit penalități în valoare de 3 milioane de dolari și, respectiv, 2,5 milioane de dolari.
„Mergeți pe culoarul oricărui magazin important (și) este probabil să vedeți ambalaje care trâmbițează amprenta lor redusă de carbon, eficiența energetică sau „durabilitatea” lor”, a declarat în decembrie președintele FTC, Lina Khan. Ghidurile ecologice ale agenției ar trebui să „ajute companiile să evite să încalce interdicția legii privind publicitatea înșelătoare”.
Decizia FTC de a se consulta cu privire la „ghidurile sale verzi” vine pe fondul unei presiuni tot mai mari din partea autorităților de reglementare la nivel mondial pentru a combate greenwashing-ul. În luna martie a anului trecut, Comisia Europeană a propus norme pentru a combate greenwashing-ul pe piața obligațiunilor, care se află în creștere rapidă. Iar anul trecut, omologul FTC din Regatul Unit, Advertising Standards Authority, a interzis reclamele HSBC, după ce s-a constatat că acestea induceau în eroare cu privire la acreditările ecologice ale băncii. A fost pentru prima dată când autoritatea de reglementare a interzis reclamele unei bănci pe motiv de spălare ecologică.
Comisia pentru valori mobiliare și burse din SUA elaborează, de asemenea, norme separate pentru a elimina practicile de spălare ecologică din sectorul financiar. Anul trecut, agenția a propus înăsprirea reglementării denumirilor produselor financiare, în special a celor ale fondurilor de investiții cu teme durabile. În timp ce companiile financiare au declarat că sprijină efortul SEC, acestea au cerut, de asemenea, modificări.
„Dacă este ușor să îți dai seama dacă laptele este fără grăsimi doar uitându-te la eticheta nutrițională, ar fi timpul să fie mai ușor să îți dai seama dacă fondurile „verzi” sau „sustenabile” sunt într-adevăr ceea ce spun că sunt”, a declarat anul trecut președintele SEC, Gary Gensler.
Ca parte a aplicării sale de combatere a spălării verzi, SEC a soluționat anul trecut acuzațiile cu BNY Mellon și Goldman Sachs cu privire la presupusele afirmații înșelătoare privind mediul, societatea și guvernanța de către bănci. Băncile au fost de acord să plătească penalități de 1,5 milioane de dolari și, respectiv, 4 milioane de dolari.
„Consumatorii și piețele continuă să acorde o importanță deosebită politicilor de sustenabilitate corporativă și de combatere a schimbărilor climatice”, spune Stacy Kray, codirector al practicii de mediu din cadrul Orrick.
Pentru companii, „vedem riscuri, inclusiv eforturile de aplicare a legislației și a legislației anti-ESG conduse de politicienii republicani din SUA”, adaugă ea.
În luna martie, 21 de procurori generali ai statelor republicane au provocat administratorii de active cu orientare ESG cu privire la efectele angajamentelor lor privind obiectivele de emisii nete de carbon zero.
Într-o scrisoare adresată unora dintre cei mai mari administratori de fonduri din SUA, raportată inițial de Reuters, procurorii generali au declarat că „mulți dintre voi s-au angajat să ia măsuri incompatibile cu interesele financiare ale clienților dumneavoastră”. Mai mulți administratori de active sunt, de asemenea, membri ai Inițiativei Net Zero Asset Managers, creată pentru a accelera tranziția către emisii globale nete zero.
Pe fondul acestei tensiuni între autoritățile de reglementare și politică, companiile vor trebui să petreacă mai mult timp și să cheltuiască mai mulți bani pentru a-și examina propriile declarații ecologice înainte de a le face publice, crede Kray.
„Nu credem că acest lucru înseamnă că firmele nu vor mai încerca să fie ecologice”, spune ea. „Mai degrabă că societățile vor trebui să fie mai riguroase în ceea ce privește controalele și procedurile de guvernanță pe care le folosesc pentru a gestiona și verifica afirmațiile de sustenabilitate”.
Sursa – www.ft.com