La o întâlnire din Japonia weekendul trecut, miniștrii mediului din țările G7 au dat un impuls marii industriei de biocombustibili din Italia.
Luna trecută, UE a adoptat o legislație în curs de elaborare pentru a interzice mașinile cu motor cu ardere din 2035, inclusiv pe cele care funcționează cu biocombustibili obținuți din deșeuri vegetale sau animale. Scopul este ca toate mașinile europene să funcționeze cu motoare electrice nepoluante, o lovitură pentru producătorii italieni și germani de mașini și componente, precum și pentru companiile care investesc masiv în combustibili obținuți din surse regenerabile de energie.
Dar speranțele italienilor de a asigura o excepție de la interdicția pentru mașinile care rulează cu biocombustibili au fost ridicate de declarația miniștrilor G7 din Japonia care a menționat atât combustibilii electronici, cât și biocarburanții ca alternative ecologice la benzină și motorină.
UE a făcut deja o mare excepție. După o negociere de ultim moment, Bruxelles-ul și Berlinul au încheiat un acord controversat pentru a exclude din interdicție mașinile care rulează cu electrocombustibili – combustibili sintetici creați prin combinarea hidrogenului extras din apă cu carbonul prelevat din aer.
Producătorii de automobile germani, precum Porsche, au investit masiv în e-combustibili în urma scandalului emisiilor diesel din industrie. Compromisul de ultimă oră a însemnat că Bruxelles-ul ar putea adopta în sfârșit legislația privind emisiile cu sprijinul Germaniei, în ciuda opoziției unui grup de țări, inclusiv Italia.
Excepția obținută de Berlin a atras critici în Italia că a fost făcută pentru a ajuta companiile germane. „Este pur și simplu intolerabil”, a spus deputatul italian Luca Squeri, de la partidul Forza Italia al lui Silvio Berlusconi. Un veteran executiv italian de mașini a adăugat: „Germania este solicită când vine vorba de implementarea regulilor UE, cu excepția cazului în care regulile au potențialul de a avea un impact negativ asupra propriilor interese economice”.
Dar unii directori italieni de mașini și energie văd decizia UE privind combustibilii electronici o veste bună, deoarece „deschide efectiv ușa excepțiilor”. Biocombustibilii disponibili, care sunt, de asemenea, mai ieftini decât e-combustibilii, pot fi o altă astfel de excepție, spun ei.
Nici combustibilii electronici, nici biocarburanții nu sunt conforme din punct de vedere tehnic cu legislația UE cu emisii zero. Și există o dezbatere deschisă între oamenii de știință și experți cu privire la dacă e-carburanții și biocombustibilii pot fi considerați neutri din punct de vedere al carbonului.
Dar experții din sectorul italienesc susțin de multă vreme principiul „neutrității tehnologice” atunci când vine vorba de obiectivele climatice, conform cărora UE ar trebui să se limiteze la stabilirea obiectivelor, lăsând statelor membre libertatea de a le atinge.
„Este obligatoriu să se apere cu fermitate principiul neutralității tehnologice pe baza căruia obiectivele de emisie pot fi atinse și prin biocombustibili. . . avem nevoie de o abordare științifică și non-ideologică”, a declarat europarlamentarul Carlo Fidanza, care conduce delegația Fraților Italiei – partenerul principal de coaliție în guvernul italian – la parlamentul european.
Grupul energetic italian Eni produce în prezent 1,1 milioane de tone de biocombustibili pe an, după ce a transformat două dintre rafinăriile interne de petrol în producători de biocombustibili. Se construiește o altă bio-rafinărie. De asemenea, Eni și-a integrat vertical lanțul de aprovizionare prin importul de uleiuri vegetale (excluzând uleiul de palmier) pentru producția de biocombustibili din fabricile sale africane.
Grupul a spus că își propune să crească producția pentru a ajunge la 5 milioane de tone pe an până la sfârșitul deceniului. Eni este, de asemenea, principalul producător european de ulei vegetal hidrotratat, sau HVO, un tip de motorină produsă în întregime din surse regenerabile de energie.
Experții din industrie spun că Berlinul vede e-combustibilii ca o opțiune potențială pentru a evita nevoia de a converti întreaga sa industrie auto, cea mai mare din Europa, la vehicule electrice. Dar analiștii și parlamentarii au descris concesiunea Comisiei ca pe o slăbiciune. O lucrare publicată de Institutul de Cercetări Climatice din Potsdam spune că e-combustibilii vor fi probabil insuficienti pentru o lungă perioadă de timp. „Chiar dacă se va produce accelerarea pieței. . . aprovizionarea globală în 2035 nici măcar nu ar fi suficientă pentru a acoperi nevoile indispensabile ale Germaniei pentru aviație, transport maritim și produse chimice”, a spus cercetătorul Falko Ueckerdt.
După alegerile pentru Parlamentul European de anul viitor, oficialii de la Roma și Milano speră să redeschidă negocierile cu o nouă Comisie în urma concesionării e-combustibililor. Ministrul italian al mediului, Gilberto Pichetto Fratin, a declarat în weekend: „Trebuie să reluăm dialogul cu țările europene pentru a ajunge la cele mai bune soluții bazate pe date (pentru a îndeplini obiectivele de emisii).
„Biocarburanții vor putea înlocui benzina și motorina și vor salva industria auto din Italia.”
Sursa – www.ft.com