Administrația președintelui Joe Biden declară că revizuirea politicii sale din Coreea de Nord va fi finalizată în lunile următoare, înainte de a-și anunța planurile de gestionare a unei crize în curs de desfășurare care a afectat generații de președinți americani.
În primul său discurs major, care a prezentat principalele priorități ale politicii externe ale lui Biden, secretarul de stat Antony Blinken s-a concentrat asupra Chinei, menționând doar Coreea de Nord drept una dintre mai multe țări care prezintă „provocări serioase”.
Ghidul strategic interimar al administrației, publicat mai târziu în acea zi, a declarat că Biden „va împuternici diplomații noștri să lucreze pentru a reduce amenințarea reprezentată de programele nucleare și de rachete în creștere ale Coreei de Nord”, în timp ce stă umăr la umăr cu aliați precum Coreea de Sud și Japonia, dar nu a elaborat.
Discuția strategiei despre reducerea amenințărilor este notabilă și potențial pozitivă dacă administrația acceptă acest lucru ca un obiectiv pe termen scurt, păstrând în același timp denuclearizarea ca obiectiv aspirațional pe termen lung, a declarat Ankit Panda, coleg senior la Carnegie Endowment for International Peace din SUA. .
„Reducerea amenințărilor sugerează o evaluare realistă a situației din Peninsula Coreeană – și anume, că capacitățile nucleare și de rachete ale Coreei de Nord trebuie abordate în afara dezarmării totale”, a spus el.
Indiferent de abordarea adoptată, analiștii și foștii oficiali spun că ar fi o greșeală să aștepți ca Coreea de Nord să facă prima mișcare, cum ar fi o rachetă cu rază lungă de acțiune sau un test nuclear, și că Biden are cele mai mari șanse de a face unele progrese fiind proactiv.
„O lecție cheie pe care am învățat-o de-a lungul timpului este că, cu cât vom fi mai hotărâți, putem opri mai mult, cu atât mai limitate devin opțiunile noastre”, a declarat grupul de opinie 38 North din SUA într-un raport recent.
Printre propunerile ridicate de experți se numără aranjamente limitate de control al armelor în schimbul ameliorării sancțiunilor asupra Phenianului, stabilirii unor legături diplomatice mai bune, desfășurării schimburilor și declararea încetării oficiale a stării de război care a existat tehnic încă din Războiul Coreean din 1950-1953.
Cu toate acestea, mai mulți foști membri ai administrației lui Donald Trump au cerut ca Biden să dubleze sancțiunile și amenințarea acțiunii militare pentru a presiona Coreea de Nord să renunțe la armele sale nucleare, argumentând că campania sa de „presiune maximă” nu a fost niciodată pusă în aplicare.
Multe dintre aceste idei au fost dezbătute în mod vizibil atunci când întâlnirile istorice ale lui Trump cu liderul nord-coreean Kim Jong Un au ridicat perspectiva că relațiile dintre cei doi vechi dușmani se pot schimba.
Dar nu s-au făcut progrese semnificative și un număr tot mai mare de observatori spun că este timpul ca Statele Unite să încerce ceva nou.
La începutul acestei săptămâni, analiștii de la Centrul James Martin pentru Studii de Neproliferare (CNS) au declarat că imagini comerciale prin satelit au arătat că Coreea de Nord a construit recent o structură peste o pereche de tuneluri subterane lângă Yongdoktong, unde se crede că stochează arme nucleare, subliniind potențialul progres în extindere arsenalul nordului.
Luna trecută, Blinken a declarat Conferinței pentru dezarmare susținută de Națiunile Unite, Statele Unite „rămân concentrate pe denuclearizarea Coreei de Nord”.
38 North a susținut că măsuri mai mici ar putea ajuta la reducerea tensiunilor și a riscurilor de conflict. Măsurile ar putea include acorduri de control al armelor, reducerea exercițiilor militare cu Coreea de Sud, construirea legăturilor diplomatice și declararea sfârșitului războiului coreean, colaborând în același timp cu aliații și consolidând descurajarea.
„Obiectivul denuclearizării ar trebui menținut, dar reîncadrat într-un mod mai realist, care încearcă să asigure limite realizabile ale capacităților nucleare și de rachete ale Coreei de Nord pe termen scurt”, a concluzionat raportul.
Fosta securitate națională a lui Trump, John Bolton, a aruncat aceste idei într-o recentă opinie pentru Bloomberg Opinion, susținând că Statele Unite trebuie să mențină opțiunile militare pe masă. El se temea că Biden va adopta „un control slab al armelor și o diplomație de neproliferare”.
Un alt ins dintre foștii consilieri de securitate națională ai lui Trump, H.R. McMaster, a declarat unui comitet al Congresului SUA că Biden nu ar trebui să adere la acordurile și plățile inițiale doar pentru a ajunge la masa negocierilor.
„Recunoașterea Coreei de Nord ca o putere nucleară limitată și urmărirea unei strategii de izolare nu este acceptabilă”, a spus el.
Un fost consilier al președintelui sud-coreean Moon Jae-in a susținut că obiectivul denuclearizării nu trebuie abandonat, dar Statele Unite trebuie să fie mai flexibile în încheierea de acorduri inițiale cu Phenianul.
„Este puțin probabil să existe progrese dacă adoptă un cadru cognitiv de„ crimă și pedeapsă ”, a scris Moon Chung-in într-un articol publicat pentru ziarul Hankyoreh.