Pe curs: noua tehnologie ajută la trasarea rutelor de transport maritim © CFOTO/Future Publishing via Getty Images
Sectorul logistic din Asia este în plină expansiune.
Iar tehnologia – fie că este folosită pentru a trasa rutele de transport maritim la nivel mondial sau pentru a planifica livrările către clienți – este cea care contribuie la propulsarea creșterii în cadrul companiilor mari și mici.
De la grupurile de transport maritim la proprietarii de depozite, întreprinderile de logistică au fost adesea lente în adoptarea digitalizării. Dar întreruperile lanțului de aprovizionare global la începutul pandemiei au forțat o regândire, companiile apelând la soluții bazate pe tehnologie pentru a localiza și a ajuta la transportul mărfurilor.
Nicăieri acest lucru nu este mai evident decât în Asia, unde creșterea vânzărilor de comerț electronic și neliniștea occidentală cu privire la furnizorii chinezi pun presiune asupra grupurilor de logistică.
Vânzările online din Asia vor atinge aproape 3tn $ în 2021, potrivit grupului de cercetare Insider Intelligence. China este de departe cea mai mare piață, dar vânzările se extind rapid în țările din întreaga regiune, iar start-up-urile de logistică apar pentru a ajuta la satisfacerea cererii.
Singapore start-up uParcel s-a lansat în 2015 cu un model de crowdsourcing pentru șoferi, folosind AI pentru a-i potrivi cu locațiile și livrările. Cu o rată de creștere anuală compusă a veniturilor de 64% între 2018 și 2021, este inclusă în clasamentul FT/Statista din acest an al companiilor cu creștere ridicată din Asia-Pacific.
Co-fondatorul și directorul de operațiuni Wee Leong Ng spune că cererea mare de livrări online a însemnat că firma sa s-a luptat să îndeplinească comenzile în perioadele de vârf. De multe ori, nu a putut găsi șoferi și a trebuit să livreze el însuși coletele – „dar acest lucru mă face să vreau să construiesc tehnologii mai bune”, spune el.
Start-up-ul, care se concentrează pe livrările de bunuri în aceeași zi – de la alimente la medicamente – s-a extins în Malaezia și intenționează să se lanseze în India în acest an, spune Leong Ng.
Potrivit analiștilor, creșterea în industria logistică din regiunea mai largă a fost determinată de noile tehnologii pentru trasarea rutelor de transport maritim, urmărirea mărfurilor, operarea roboților de depozit și gestionarea flotelor de conducere.
Se preconizează că piața logisticii contractuale din Asia, în valoare de 231,2 miliarde de dolari, va înregistra o creștere anuală compusă de 5% între 2019 și 2028, potrivit furnizorului de date logistice Mordor Intelligence.
„Toate marile companii de logistică dedică sume uriașe (de bani) digitalizării”, spune Viki Keckarovska, director de cercetare la consultantul în logistică Transport Intelligence din Marea Britanie, „deoarece cererea de vizibilitate (a operațiunilor companiei) a crescut, punând multă presiune asupra companiilor de logistică pentru a investi în vizibilitate în timp real”.
Sectorul auto este unul dintre principalii utilizatori ai tehnologiei logistice
Urmărirea transporturilor și a operațiunilor este importantă pentru sectorul auto, unul dintre cei mai mari utilizatori de grupuri logistice la nivel global.
Tendințele din industrie, inclusiv trecerea la vehicule electrice și creșterea exporturilor din China, înseamnă că, pe măsură ce cererile de producție se schimbă, operațiunile logistice trebuie să se adapteze.
„Toate acele lanțuri de aprovizionare care au fost înființate și configurate într-un anumit mod – toate aceste servicii logistice – trebuie acum să se regândească și să se reconfigureze”, spune Tim Foster, consilier principal în domeniul logisticii la Cushman & Wakefield.
Steve Saxon, partener la biroul McKinsey din Shenzhen, spune că firmele de logistică trebuie să fie suficient de flexibile pentru a conecta noi componente la producătorii din noi locații, deoarece piesele provin acum din întreaga regiune. „Japonia are o mulțime de componente de înaltă tehnologie într-o mașină, iar anvelopele provin din Asia de Sud-Est, sau cel puțin cauciucul”, notează el. „Oamenii implicați în lanțurile de aprovizionare din industria auto se descurcă bine.”
În altă parte, în domeniul producției, analiștii se așteaptă ca grupurile de logistică să beneficieze, deoarece companiile occidentale caută mai mulți furnizori în afara Chinei, pe fondul tensiunilor dintre Beijing și Washington.
Lanțurile de aprovizionare ocolesc din ce în ce mai mult China, spune Keckarovska, și „vor fi Asia de Sud-Est și India care vor fi destinații mai atractive pentru producție și aprovizionare”.
Companiile „se diversifică pentru că trebuie să o facă”
„Riscul de a fi dependenți doar de producția din China este prea mare”. Dar companiile de logistică, adaugă el, sunt „un pic în urma producătorilor, jucând catch-up” și se concentrează pe creșterea în India, Indonezia, Pakistan, Bangladesh și Vietnam.
Saxon avertizează, de asemenea, că o anumită creștere a veniturilor din logistică s-ar putea dovedi „temporară”, din cauza unei creșteri a tarifelor de transport de containere în timpul pandemiei, deoarece capacitatea limitată a dus la creșterea prețurilor.
Companiile cu „active limitate, cum ar fi navele de containere și aeronavele” au înregistrat creșteri uriașe ale veniturilor și profiturilor în această perioadă, dar acest lucru nu este sustenabil, susține el.
Cu toate acestea, rămân oportunități pentru grupurile de logistică din cauza creșterii comerțului electronic, spune Keckarovska – dar companiile vor trebui să „dedice mai multe resurse” tehnologiei pentru a susține creșterea.
Sursa – www.ft.com