Mai multe nave militare rusești au fost observate în apropierea conductelor Nord Stream în zilele înainte ca legăturile de gaz dintre Rusia și Europa să fie aruncate în aer anul trecut.
Un remorcher rus SB-123 capabil să lanseze și să salveze mini-submarine a fost văzut în apropierea conductelor pe 21 și 22 septembrie, cu puțin timp înainte de exploziile din 26 septembrie, potrivit unei investigații a patru radiodifuzori nordici pe baza mesajelor radio interceptate.
Autoritatea generală de comandă militară a Danemarcei a confirmat pentru Financial Times că a făcut 26 de fotografii ale navei speciale rusești SS-750, care avea la bord un mini-submarin de salvare, pe 22 septembrie, la est de insula daneză Bornholm, aproape de unde a avut loc sabotarea conductelor gemene.
Anchetatorii din Danemarca, Suedia și Germania, precum și agențiile de informații occidentale încă încearcă să stabilească cine s-a aflat în spatele atacurilor la conducte.
În consecință, țări precum Norvegia și Danemarca, precum și alianța militară NATO au intensificat patrulele în jurul infrastructurii energetice critice, inclusiv platformele de petrol și gaze din Marea Nordului și mii de kilometri de țevi și cabluri.
În ultimele luni, a existat un flux de observații și presupuse informații, dar nu există dovezi concrete cu privire la cine a comis sabotajul și puține declarații oficiale ale anchetatorilor.
Rapoartele presei din martie sugerau că un grup pro-Ucraina ar fi putut efectua atacul, dar mai mulți miniștri europeni și șeful NATO au cerut prudență împotriva unor astfel de speculații, în timp ce Kievul a negat acuzațiile. Rusia, la rândul ei, a învinuit un „serviciu special de stat” pentru atacuri și a acordat scurt la ideea că un grup pro-Ucraina ar putea fi responsabil.
Surse de informații au spus că amploarea și complexitatea atacurilor – care implică peste 100 de kg de explozibili – au indicat probabilitatea ca în spatele lor să fie un actor de stat.
Nava SS-750 a fost numită pentru prima dată de site-ul german T-Online și de analistul de informații cu sursă deschisă Oliver Alexander ca fiind una dintre șase nave rusești care păreau să devieze de la un exercițiu în Marea Baltică pentru a naviga aproape de locul de sabotaj.
O barcă de patrulare daneză P524 Nymfen a părăsit portul în seara zilei de 21 septembrie și a ajuns la locul de sabotaj în dimineața următoare, potrivit lui Alexander, cu patru zile înainte de explozie. Această ambarcațiune de patrulare este cea care a făcut fotografiile SS-750, potrivit ziarului danez Information, care a raportat-o pentru prima dată.
O investigație comună a radiodifuzorilor de stat nordici NRK, SVT, DR și Yle a găsit dovezi că trei nave rusești navigau aproape de conducte în iunie și septembrie: remorcherul SB-123, nava de cercetare Sibiryakov și o a treia navă neidentificată. Dovezile au venit din mesajele radio presupuse de la bărci, precum și din datele satelitare.
Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al președintelui Vladimir Putin, a declarat marți reporterilor că Rusia dorește ca țările occidentale să publice dovezile.
„Investigarea acestui atac terorist ar trebui să fie transparentă pentru toată lumea și ar trebui să fie accelerată. Lumea ar trebui să știe cine a fost responsabil și a realizat acest lucru”, a spus Peskov.
El a respins sugestiile conform cărora nava rusă ar fi putut fi implicată în atac. „Navele rusești traversează Marea Baltică, este normal, și există sute de fotografii cu nave rusești” în zonă, a adăugat Peskov.
Exploziile din conductele gemene Nord Stream au avut loc în zonele economice exclusive ale Danemarcei și Suediei, dar nu și în apele lor teritoriale. Nicio conductă nu era în funcțiune la acel moment, deoarece livrările în Nord Stream 1 fuseseră oprite la începutul lunii septembrie de Rusia, iar Nord Stream 2 nu a fost niciodată pornit după ce Germania și-a anulat procesul de aprobare.
Serviciile secrete occidentale au fost din ce în ce mai îngrijorate că Rusia pare să testeze vulnerabilitatea infrastructurii critice din țările europene. Unul dintre cele două cabluri de fibră optică care leagă continentul norvegian de arhipelagul arctic Svalbard a fost tăiat în ianuarie, poliția dând vina pe activitatea umană. Au fost observate bărci de pescuit rusești navigând în mod repetat peste cablu într-un model neobișnuit, dar nimeni nu a fost încă acuzat oficial pentru sabotaj.
Sursa – www.ft.com