În opinia unui membru senior la German Marshall Fund din Statele Unite, valorile morale de bază și precedentul istoric cer ca agresorul învins să plătească pentru războiul din Ucraina. Unii susținători susțin că reparațiile ar trebui să înceapă imediat prin confiscarea unui presupus 300 de miliarde de dolari din activele guvernului rus înghețate în instituțiile financiare occidentale.
Cu toate acestea, protecțiile juridice internaționale extinse ale guvernelor suverane înseamnă că o astfel de confiscare va fi dificil de implementat, mai ales că mai multe națiuni G7 rămân implicate în dispute istorice adesea frivole cu privire la despăgubirile celui de-al doilea război mondial și este puțin probabil să ia măsuri unificate. O abordare mai viabilă ar putea fi urmărirea plății în timpul oricărui acord de pace cuprinzător între Ucraina și Rusia învinsă, deoarece în timp aceste fonduri pot fi eliberate de guvernul rus în scopul lor just.
Un acord de pace va dura însă timp, iar Ucraina are nevoie de fonduri acum. Din fericire, istoria arată moduri ingenioase prin care un public implicat poate fi apelat pentru a sprijini o cauză dreaptă. Este timpul pentru o Legătură Populară Europeană.
Legătura dintre capacitatea unei națiuni de a duce război și de a strânge bani a fost evidentă încă de la apariția statului modern. Un război perceput ca just și necesar necesită adesea sprijin financiar direct din partea publicului. În primul război mondial, obligațiunile Liberty ale guvernului federal al SUA și obligațiunile de război ale guvernului Regatului Unit au arătat puterea patriotismului ca sfaturi de investiții pentru investitorii de retail. Pe măsură ce marile majorități ale europenilor sprijină ajutorul financiar acordat Ucrainei și pe măsură ce nevoile Kievului cresc, UE și țările europene individuale ar trebui să profite direct de bunăvoința populației lor față de Ucraina. Europa ar trebui să urmeze exemplul Canadei și să emită obligațiuni populare europene pentru Ucraina, destinate direct investitorilor de retail europeni.
Războiul din Ucraina intră într-o fază critică. Rămân lupte dure, dar există speranța că reconstrucția și normalizarea economică a unor mari părți ale țării, neatinse de războiul direct, se pot accelera acum. Rezervele de arme grele ale puterilor occidentale le subliniază încrederea în priceperea de luptă și victoria finală a Ucrainei. Prin urmare, este oportun să începem planificarea pentru reconstrucția completă a Ucrainei. Întrucât UE a fost de acord să deschidă negocierile de aderare cu Kiev și SUA oferă cel mai mult sprijin militar, cea mai mare parte a costurilor viitoare ale reconstrucției Ucrainei ar trebui să cadă în sarcina UE și a statelor sale membre. În Europa este cel mai nevoie de idei noi pentru asistența financiară pentru Ucraina.
UE a promis 18 miliarde de euro pentru a sprijini economia ucraineană în acest an, din care este planificată să strângă aproximativ 10 miliarde de euro sub formă de „obligațiuni UE”, ca parte a emisiunii totale de obligațiuni de către Comisia Europeană de 80 de miliarde de euro în prima jumătate a anului. 2023. Comisia se bazează pe o rețea de dealeri primari de 41 de bănci pentru a comercializa obligațiunile UE către o bază largă de investitori instituționali. Acum ar trebui să folosească sprijinul public pentru Ucraina pentru a-și extinde fondul de investitori și pentru a include investitorii de retail.
Anul trecut, guvernul canadian a arătat calea. Ea a emis o obligațiune de suveranitate ucraineană pe cinci ani de 500 de milioane de dolari canadieni, în valori nominale de până la 100 de dolari canadieni, destinată investitorilor de retail printr-o rețea de 10 instituții financiare canadiene. Veniturile din obligațiuni sunt direcționate direct, prin intermediul FMI, în sprijinirea Ucrainei. Dar investitorii cumpără echivalentul unei obligațiuni guvernamentale canadiane normale, susținută de ratingul AAA al Ottawa și la scadență, care urmează să fie rambursată de guvernul canadian.
Întrucât Comisia emite deja obligațiuni verzi, nu există niciun obstacol tehnic în calea ca Bruxelles-ul să aranjeze cu dealerii săi primari – mulți dintre care au operațiuni mari de bănci cu amănuntul în Europa – să comercializeze o obligațiune populară europeană susținută de UE către investitori europeni individuali. Comisia ar trebui să anunțe această inițiativă pentru Ucraina acum.
Desigur, toată datoria europeană comună este controversată din punct de vedere politic, iar guvernele și trezoreriile unor state membre ar putea să nu-i placă ca o instituție europeană să adopte caracteristica tradițională de stat suveran de a emite datorii către investitorii de retail într-o perioadă de război. Dacă da, statele membre individuale ar trebui să reproducă ele însele ideea obligațiunilor canadiane de vânzare cu amănuntul pentru Ucraina. Veniturile din astfel de obligațiuni naționale populare ar putea fi apoi gajate bilateral guvernului ucrainean sau altor entități beneficiare din Ucraina. Alternativ, la fel ca veniturile din obligațiunile canadiene direcționate prin FMI, acestea ar putea fi alocate ca o contribuție voluntară directă a statelor membre la bugetul UE pentru Ucraina.
Publicul european rămâne hotărât în sprijinul lor pentru cauza justă a Ucrainei. Guvernele europene și UE ar trebui să le ofere un canal direct suplimentar pentru a contribui financiar la victoria Kievului și reconstrucția Ucrainei prin obligațiunile populare europene.
Sursa – www.ft.com