Directorul executiv al Ryanair, Michael O’Leary, a spus că este optimist cu privire la încheierea unei noi comenzi majore de avioane după ce compania aeriană low-cost a reluat discuțiile cu Boeing, cel mai recent semn al renașterii aviației.
O’Leary a spus că există o „înțelegere de făcut” cu negocierile dintre compania aeriană irlandeză și Boeing în „stadiile incipiente” pentru o nouă comandă de avioane Boeing 737, la 18 luni după ce discuțiile s-au prăbușit asupra unui dezacord privind prețurile.
„Ne-am întors să discutăm cu ei, ceea ce cred că este un indiciu că există o anumită mișcare în ceea ce privește prețurile. . . Cred că este o înțelegere de făcut”, a spus el pentru Financial Times.
El a spus că noua comandă de mai multe miliarde de dolari ar putea fi pentru 737 Max 10, cel mai mare avion din familia avioanelor cu un singur culoar, sau pentru mai mic Max 8200.
Potențialul impuls pentru Boeing a venit atunci când directorul său executiv, Dave Calhoun, a declarat pentru FT că este optimist că cele mai grave probleme de livrare ale producătorilor de avioane sunt „în oglinda retrovizoare”.
Compania, care a refuzat să comenteze discuțiile cu Ryanair, a suferit întârzieri și eșecuri în livrarea aeronavei sale în ultimii doi ani din cauza problemelor de producție.
Ryanair este unul dintre cei mai mari și mai importanți clienți ai companiei aeriene ai Boeing, iar O’Leary a criticat în mod regulat producătorul pentru prețuri și recordul său în livrările de avioane.
O’Leary a acceptat că noile avioane vor fi mai scumpe decât „prețul ridicol de scăzut” pe care l-a plătit pentru cea mai recentă comandă, semnată în adâncul pandemiei de coronavirus, când industria era practic blocată.
Ryanair a comandat 75 de avioane Max 8200 în decembrie 2020, despre care analiştii au spus că ar fi beneficiat de o reducere „strigătoare”, ducându-și totalul comenzilor pentru avionul cu un singur culoar la 210.
De atunci, O’Leary a certat în mod regulat Boeing pentru întârzierile în livrările acestor avioane, dar a spus că compania a făcut recent „pași reali” în eliminarea restanțelor.
„Lanțul de aprovizionare se rezolvă singur”, a spus el.
Boeing, care împreună cu arhi-rivalul Airbus, s-a străduit să livreze avioane și să răspundă cererii în creștere din partea companiilor aeriene, în ultimele patru luni a înregistrat comenzi pentru aproape 200 dintre cele 787 de avioane cu corp largă.
Compania americană a anunțat săptămâna trecută comenzi pentru 78 de avioane Boeing 787, împărțite între Saudi Arabian Airlines, deținută de stat, și noua companie aeriană națională Riyadh Air.
Vorbind după anunțul din Arabia Saudită săptămâna trecută, Calhoun de la Boeing a spus că este încrezător că lipsa de piese care a împiedicat livrările unora dintre cele mai bine vândute avioane ale companiei se reduc.
„Suntem încrezători că până la sfârșitul acestui an lucrurile vor fi considerabil mai bune și până la sfârșitul anului viitor vor fi în urmă”, a spus Calhoun pentru FT. „Sunt destul de optimist că marile probleme sunt acum în oglinda retrovizoare.”
Calhoun a respectat, de asemenea, îndrumările companiei pentru producția și livrarea pe întregul an, pe care le-a anunțat în noiembrie.
Livrările pentru 787 Dreamliners sunt esențiale pentru planul Boeing de a crește veniturile și fluxul de numerar.
Lanțul de aprovizionare și penuria de forță de muncă au afectat Boeing și industria aerospațială de când călătoriile aeriene au revenit după ce au fost ridicate blocajele induse de Covid-19.
Înainte de pandemie, Boeing și Airbus au făcut presiuni pe furnizori să atingă ținte mai mari la mijlocul ultimului deceniu, în timp ce au crescut producția pentru a satisface cererea în plină expansiune de avioane.
Dar Boeing a trântit frâna în 2019, când 737 Max cu un singur culoar a fost blocat în întreaga lume în urma a două accidente mortale, iar pandemia a diminuat și mai mult cererea.
Ratele de producție mai scăzute i-au făcut pe furnizori reticenți să investească în angajarea de angajați sau în cumpărarea de mașini, ceea ce a dus la blocaje pentru anumite piese acum, când companiile aeriene cer din nou avioane.
Sursa – www.ft.com