Revoluţia antitrust a Bruxellesului

Comisia Europeană (CE) încearcă să extindă în mod drastic puterea de a amenda companiile pentru participarea lor la aşa-numitele ‘schimburi de informaţii’, o formă de cartel sancţionată de legislaţia UE privind concurenţa, care implică comunicarea de informaţii comerciale sensibile între concurenţi.

Noile puteri ale Comisiei au fost făcute publice în proiectul său de „Orientări orizontale”, care urmează să intre în vigoare în luna ianuarie, anul viitor. Aceste modificări ar incrimina o gamă largă comportamente în prezent legale şi în unele cazuri, inofensive, scrie Wall Street Journal (WSJ) în ediţia de miercuri.
Comisia a strâns deja şurubul în cazul companiilor care transmit informaţii comerciale sensibile concurenţilor, cum ar fi preţurile viitoare cu care intenţionează să vândă produsele. În iunie, CE a pronunţat o decizie privind cartelurile care implică producătorii de accesorii de baie.

Cazul se baza intensiv pe schimbul de preţuri viitoare. Unul dintre producătorii, Ideal Standard, a fost amendat cu 326 milioane de euro. CE susţine că, prin implicarea în astfel de schimburi, concurenţii crează ‘o transparenţă artificială a pieţei’. Este considerat anti-concurenţial pentru competitori să se ‘anunţe’ reciproc cu privire la preţurile viitoare, pentru că această practică este considerată o invitaţie de a complota în privinţa preţurilor.

Chiar şi comunicarea unui preţ recent este considerată o invitaţie la o viitoare complicitate. Proiectul „Orientărilor”, scrie WSJ, va ridica miza în mai multe moduri. În primul rând, CE va încerca să determine dacă informaţiile schimbate sunt la fel de accesibile pentru toată lumea, inclusiv pentru clienţi. Dacă răspunsul este negativ, atunci Comisia poate considera că schimburile care urmează sunt ilegale.

De altfel, testul ‘accesului egaľ la informaţii pe care îl propune proiectul Orientărilor este în mod clar mai agresiv decât testul actual – şi anume ca informaţiile în cauză să fie în domeniul public, adică, la dispoziţia publicului.
Sub auspiciile testului actual, dacă un producător de cupru îşi postează preţurile viitoare pe site-ul propriu, sunt anunţate pe CNBC (Consumer News and Business Channel) înainte de a fi comunicate unui concurent, sau furnizează informaţii unei autorităţi de reglementare, compania are o apărare valabilă: informaţiile au fost anterior în domeniul public.

Sub noile reglementări însă, această apărare ar dispărea. Comisia va argumenta că totuşi consumatorii nu au acces egal la informaţii – accesul consumatorilor ar depinde de cunoaşterea lor anterioară (sau de noroc) în ceea ce priveşte accesarea site-ului companiei după postarea anunţului privind preţurile, vizionarea CNBC atunci când anunţul este făcut, sau găsirea de informaţiilor depuse la autoritatea de reglementare.

De asemenea, nu va exista nicio măsură de siguranţă pentru concurenţii care schimbă informaţii pur istorice. Proiectul de „Orientări” se aşteaptă ca producătorii să stabilească dacă informaţiile sunt cel puţin de câteva ori mai vechi decât „durata medie a contractelor din industrie.
Dar despre ce tipuri de contracte e vorba şi în ce segmente ale industriei? Proiectul de „Orientări” nu oferă răspunsuri la aceste întrebări. Şi cum ar determina companiile lungimea medie a unor astfel de contracte fără consultarea cu concurenţii săi, ceea ce Comisia în mod clar descurajează?

Mai îngrijorător, companii independente de cercetare a pieţei, analişti şi consultanţi din industriile de profil, chiar jurnalişti sunt la rândul lor vizaţi de proiectul de Orientări. Acest lucru se va întâmpla deoarece liniile directoare interzic schimburile ‘indirecte’ de informaţii care rezultă din diseminarea de informaţii sensibile printr-o terţă parte.

Comisia transmite un mesaj clar: nu doreşte schimburi de informaţii între concurenţi care să depăşească descrierea problemelor pe care le întâmpină la jocul de golf, de exemplu. Cu toate acestea, proiectul de „Orientări” este extrem de vag şi nu strict adaptat pentru a îndeplini obiectivul propus.
Va fi dificil pentru producători să stabilească, în lipsa asistenţei unui consilier antitrust şi a unor economişti, ce informaţii pot furniza în mod legitim. În mod similar, va fi greu şi pentru consultanţi şi pentru părţi terţe să determine ce date ale companiilor sau din industrie pot publica sau difuza în mod legal.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata