Ryanair a câștigat două victorii în lupta sa împotriva miliardelor de euro acordate în ajutor de stat rivalilor, în timp ce a doua cea mai înaltă instanță din Europa a anulat sprijinul acordat KLM și TAP din Portugalia, pe motiv că autoritățile de reglementare nu au justificat imensele injecții de numerar.
Cu toate acestea, Tribunalul din Luxemburg a declarat că anularile – și recuperarea banilor – vor fi suspendate în așteptarea unor noi decizii ale Comisiei.
Ryanair poate contesta acele noi decizii la aceeași instanță, dacă nu este mulțumită de acestea.
„Tribunalul anulează decizia Comisiei de a aproba ajutorul financiar din Olanda pentru compania aeriană KLM, pe fondul pandemiei COVID-19, pe baza unor raționamente inadecvate”, a declarat Curtea.
Judecătorii au respins, de asemenea, aprobarea de către executivul UE a ajutoarelor de stat pentru transportatorul portughez TAP, invocând „o motivare inadecvată” a Comisiei.
Autoritatea de concurență a UE a anulat anul trecut o salvare olandeză de 3,4 miliarde de euro (4,15 miliarde de dolari) pentru compania aeriană KLM și un împrumut de salvare de 1,2 miliarde de euro pentru Transportes Aereos Portugueses (TAP).
„Aprobările Comisiei Europene de ajutoare de stat către Air France-KLM și TAP au fost împotriva principiilor fundamentale ale legislației UE și au inversat ceasul procesului de liberalizare a transportului aerian recompensând ineficiența și încurajând concurența neloială”, a declarat Ryanair după pronunțare.
Dar KLM, brațul olandez al Air France, a declarat că hotărârea nu are nicio consecință, deoarece ajutorul de stat nu va trebui rambursat până când Comisia nu va avea șansa de a revizui decizia.
Primul ministru al Portugaliei, Antonio Costa, a declarat reporterilor că decizia este preliminară, iar ajutorul este justificat având în vedere impactul pandemiei.
„Având în vedere criza care a lovit sectorul aviației din întreaga lume, era de neconceput pentru Comisia Europeană să nu ridice restricțiile privind ajutorul de stat”, a spus el. „Nu există niciun motiv să credem că experții lor legali nu au studiat bine problema”.
Curtea a respins provocarea Ryanair la un fond spaniol de 10 miliarde de euro pentru companiile afectate de viruși, aprobat de Comisia Europeană, spunând că măsura respectă legislația UE.
Ryanair a suferit, de asemenea, un obstacol în momentul în care Curtea a susținut provocarea Lufthansa la decizia Comisiei din 2017 de a acorda ajutor de stat aeroportului Frankfurt Hahn, unde transportatorul irlandez era principalul beneficiar.
Comisia a declarat că va studia hotărârile înainte de a decide cu privire la următorii săi pași.
Guvernele din întreaga lume au pompat miliarde de euro în industria companiilor aeriene, care a fost puternic afectată de restricțiile și blocările legate de virus.
Luna trecută, aceeași instanță a susținut aprobarea de către autoritățile de reglementare a concurenței din UE a sprijinului acordat pentru SAS (SAS.ST) și Finnair (FIA1S.HE), în timp ce în februarie judecătorii au confirmat și ajutorul de stat acordat rivalilor, inclusiv Air France și SAS.
Cea mai mare companie aeriană bugetară din Europa a intentat 16 procese împotriva Comisiei pentru acordarea de ajutoare de stat companiilor aeriene individuale precum Lufthansa, KLM, Austrian Airlines și TAP, precum și sisteme naționale care beneficiază în principal transportatorii de pavilion.
Cauzele sunt T-465/20 Ryanair / Comisie, T-643/20 Ryanair / Comisie, T-628/20 Ryanair / Comisie și T-218/18 Deutsche Lufthansa / Comisie.