Impulsul Africii către digitalizare era deja în mișcare înainte de apariția coronavirusului la sfârșitul anului 2019 – iar cel mai recent clasament FT-Statista al companiilor cu cea mai rapidă creștere de pe continent arată avansul continuu al celor din sectorul digital și din sectoarele conexe.
Tehnologia financiară, IT și companiile de software și comerț electronic sunt bine reprezentate în acest an 100. Clasată pe locul al doilea, compania de servicii fintech Moniepoint din Nigeria a fost fondată în 2015 și pretinde că oferă asistență tehnologică esențială pentru peste 1mn de întreprinderi. Aceasta poate oferi terminale de punct de vânzare, procese de gateway de plată online și instrumente de gestionare a afacerilor.
Directorul executiv Tosin Eniolorunda notează că Moniepoint a început prin a construi infrastructura și a furniza servicii back-end pentru instituțiile bancare tradiționale din Nigeria. Acest lucru a ajutat-o să identifice zonele cu nevoi nesatisfăcute: „Am optimizat pentru fiabilitate și ușurință în utilizare. Întreprinderile aveau un produs pe care se puteau baza pentru a accepta plăți cu ușurință și era suficient de simplu pentru a se obișnui cu el.”
Înțelegerea culturii nigeriene, spune el, a însemnat că Moniepoint știa cum oamenii au nevoie nu numai de avantajele tehnologiei, ci și de o experiență „personalizată”. „Furnizarea unui sistem de asistență localizat pentru aceste întreprinderi le-a facilitat încrederea în produsul nostru și, împreună cu un serviciu fiabil, adoptarea a fost ușoară.”
Tosin Eniolorunda, director executiv al Moniepoint
Tomi Davies, președinte al African Business Angels Network, cu sediul atât la Londra, cât și la Lagos, spune că conectivitatea mobilă „a câștigat popularitate pe scară largă, oferind la milioane de oameni acces la servicii financiare”, în timp ce serviciile bancare tradiționale rămân limitate în multe părți ale continentului. Start-up-urile Fintech profită de această economie digitală în creștere și „veți vedea tot mai multe astfel de cazuri”, prezice el.
Eniolorunda afirmă că adoptarea de către Africa a soluțiilor fintech mai are încă un drum lung de parcurs. O provocare, adaugă el, este găsirea mai multor talente executive și de inginerie potrivite.
Andrew Nevin, partener de consultanță și economist șef la PwC Nigeria, spune că firmele de tehnologie se bucură de creștere în țară, deoarece sunt mai puțin costisitoare în ceea ce privește capitalul de înființare decât, de exemplu, marii producători. „Cei care au modalități inovatoare de a rezolva problemele existente într-un mod cu capital redus vor avea rezultate foarte bune”, susține el.
Efectul de stimulare al pandemiei continuă să fie resimțit. Rolake Akinkugbe-Filani, din Lagos, director comercial la Mixta Real Estate și consilier în domenii precum tranziția energetică, spune că, deși Covid „a perturbat în primul rând lanțurile de aprovizionare, a stimulat necesitatea unor sisteme de plată mai digitale și mai automatizate care să permită bunurilor și serviciilor să ajungă mai repede la consumatori”.
Cu toate acestea, Nigeria nu este singura țară care a cunoscut recent o expansiune rapidă a sectoarelor sale axate pe tehnologie. Cele mai performante două companii din Africa de Sud din clasament – care reprezintă aproximativ o treime din companiile de pe listă – sunt întreprinderile de IT și software Deimos Cloud (locul șase) și Bluesky Digital Solutions (locul 12), fondate în 2018 și, respectiv, 2016.
:
Țările mai mici, cum ar fi Malawi, sunt, de asemenea, jucători notabili. Nico Technologies (locul 60) a început ca o secțiune IT a grupului de servicii financiare Nico Holdings, fondat în 1971 și una dintre cele mai mari companii din Malawi.
Nico Technologies, lansată în 2002, oferă, de asemenea, servicii în Zambia vecină și intenționează să se extindă și mai mult în Africa de Sud. Aici se confruntă cu companii sud-africane de IT și software, dar Clarence Gama, directorul executiv al Nico Technologies, spune că acceptarea nevoilor clienților – „acordând atenție detaliilor și cântărind opțiunile la îndemână” – a fost cheia succesului său.
Operând în Malawi, unde gradul de penetrare a internetului este scăzut, s-a confruntat cu unele dintre problemele pe care trebuie să le depășească întreprinderile IT emergente. „Adoptarea tehnologiei a fost lentă, în special în țara noastră”, spune Gama. „Alfabetizarea în domeniul IT trebuie îmbunătățită. Economia în general, asigurând un venit disponibil mic sau inexistent pentru mulți și resurse reduse, împiedică afacerile din domeniul IT.”
Chiar și așa, el preferă să vadă decalajul din serviciile IT ca pe o oportunitate: „Munca în echipă, forța (de muncă) calificată și valorificarea tehnologiei ne-au ajutat să ne propulsăm la niveluri pe care nu ni le-am imaginat niciodată.” Nico Technologies a înregistrat venituri de 2,6 milioane de dolari pentru 2021 și raportează că are 34 de angajați permanenți.
În ceea ce privește pandemia, aceasta a ajutat Nico „să dovedească modul în care tehnologia poate fi un facilitator pentru oameni și mediul său. S-au pus în aplicare diferite sisteme pentru a răspunde provocărilor care au apărut”. Gama raportează că societatea „nu a înregistrat nicio pierdere de locuri de muncă. Afacerile au fost normale și toate acestea se datorează rolului pe care l-a avut de jucat tehnologia”.
Sursa – www.ft.com