Salariile profesorilor din zone defavorizate, subiect de discuție în cadrul unui studiu UNICEF
Necesitatea ajustării salariilor pentru cadrele didactice
Un studiu recent realizat de UNICEF și Institutul de Științe ale Educației, parte a campaniei „Hai la școală!”, sugerează că salariile profesorilor ar trebui să fie negociate și majorate, în special pentru cei care predau în școli situate în zone defavorizate. Această cercetare a fost efectuată în 250 de unități de învățământ frecventate de copii vulnerabili și a evidențiat nevoile financiare specifice ale acestor instituții.
Disparități salariale și migrarea cadrelor didactice
Președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), Șerban Iosifescu, a declarat că școlile cu elevi provenind din medii defavorizate au cheltuieli mai reduse și nu beneficiază întotdeauna de profesori experimentați. El subliniază importanța remunerării adecvate a cadrelor didactice pe baza rezultatelor obținute de elevi. „Este esențial ca profesorii să fie atrași către aceste instituții printr-o compensație financiară corespunzătoare„, a afirmat Iosifescu.
Flexibilizarea sistemului salarial
Studiul sugerează că ar trebui implementată o flexibilitate mai mare în ceea ce privește salarizarea cadrelor didactice, permițând negocieri individuale. „Trebuie găsit un mecanism care să asigure prezența celor mai buni profesori chiar și în zone cu dificultăți sociale”, adaugă acesta.
Finanțarea echitabilă pentru educație
Conform cercetării UNICEF, o finanțare per-capita adaptată poate contribui la creșterea echității educaționale și la îmbunătățirea rezultatelor elevilor expuși riscului abandonului școlar. Luminița Costache, specialist UNICEF pe domeniul educației, subliniază necesitatea revizuirii formulei actuale de finanțare pentru a include coeficienți corectivi care să sprijine școlile cu un număr mare de elevi vulnerabili.
Consultarea comunităților locale
Costache menționează importanța consultării comunităților locale – părinți și elevi – atunci când se elaborează bugetele școlare. De asemenea, studiul recomandă extinderea ciclului gimnazial până la clasele IX-a și X-a pentru a facilita accesul copiilor din mediul rural la educație.
Această cercetare este parte integrantă dintr-un sistem regional inițiat încă din 2013 şi va continua să analizeze impactul asupra educației timp de încă un an şcolar (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES).