The Times online contra plată, utilizatorii se retrag masiv

S-a sfârşit era ştirilor online. Cu începere din 2 iulie, ediţiile online ale The Times şi săptămânalului Sunday Times sunt accesibile cu plată, prin subscrierea unui abonament, informează agenţia de presă Il Velino.

Costul pentru consultarea ziarului va fi de 1 liră sterlină (circa 1,2 euro) pentru o zi şi de 2 lire sterline (aproape 2,4 euro) pentru o săptămână. Şi săptămânalul Sunday Times a adoptat recent acest sistem. Decizia face parte din politica anunţată de editorul celor două publicaţii, magnatul media Rupert Murdoch, de a combate cultura publicaţiilor online gratuite.

Cele două ziare şi-au reînnoit în luna mai site-urile care „oferă acum o valoare reală. Ne vom îngriji să continuăm investiţiile şi să inovăm pentru cititori”, a declarat Rebekah Brooks, directorul general al News Corporation. Potrivit revistei Panorama, obiectivul este de a creşte veniturile în faţa extinderii consultării online a informaţiilor ce ţin de cronică şi aprofundare.

Pe web sunt deja accesibile cu plată ziarul britanic Financial Times – prin formula zece articole pe lună de citit liber şi alltele de cumpărat – şi ziarul american Wall Street Journal – care alternează pe site-ul său preţuri gratuite şi aprofundări cu plată. Cu începere de anul viitor şi New York Times ar urma să-şi lanseze propria versiune online cu plată.
Toate celelalte ziare vor aştepta să vadă dacă este cu adevărat convenabil pentru ele să adopte o strategie similară sau dacă introducerea de informaţii cu plată nu riscă cumva să ducă la falimentul lor.

Rebekah Brooks crede că site-urile cu plată nu reprezintă numai un profit în plus pentru editori ci şi un stimulent – cuantificabil din punct de vedere economic – pentru cei care selecţionează şi scriu informaţiile de oferit cititorilor despre subiectele interesante.

Este foarte probabil ca impactul acestei decizii să fie negativ, cu o pierdere netă de mii de cititori în mod regulat şi milioane de cititori întâmplători, dar responsabilii de la News International sunt convinşi că două lire sterline pe săptămână reprezintă o contribuţie acceptabilă pentru a continua citirea ziarelor online preferate. Cu siguranţă News International va investi masiv într-o campanie publicitară menită să influenţeze radical obişnuinţele cititorilor din lumea întreagă.

Comparaţia dintre costul consultării ziarului The Times timp de o săptămână cu cel al unei cafele este eficientă. Se aşteaptă răspunsul utilizatorilor, dar o plecare masivă a acestora s-a produs deja de câteva săptămâni când pentru a consulta conţinutul site-urilor s-a cerut înscrierea, deşi gratuită. Acest lucru a fost dezvăluit de societatea de cercetare Hitwise, în opinia căreia traficul din iunie s-ar fi redus aproape la jumătate.

Dacă, pe de o parte, The Times a ales calea conţinutului cu plată, ziarul The Guardian a exclus să urmeze exemplul său. „Web-ul este un spaţiu liber şi deschis, ale cărui potenţialităţi trebuie să fie încă deplin descoperite”, a declarat editorul publicaţiei, Alan Rusbridger, care a precizat: „Nu trebuie să se uite niciodată că ne aflăm într-o lume în care informaţiile circulă libere pe web, motiv pentru care nu cred că încercarea de a impune o plată pentru conţinutul ziarului poate funcţiona. Mai degrabă, trebuie să creştem piaţa publicitară atrăgând investiţii pe site-urile noastre”.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata