Tirajele cotidienelor tipărite s-a redus pentru prima oară în ultimii 5 ani, iar bugetele pentru publicitate se orientează spre internet

Tirajele cotidienelor tipărite din întreaga lume s-a redus în 2009, pentru prima dată în ultimii 5 ani, cu 0,8%, potrivit World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA).

În Rusia, ‘auditoriuľ gazetelor tipărite s-a redus anul trecut tocmai cu 17,4%. În acelaşi timp, veniturile din publicitate ale cotidienelor au scăzut şi mai mult: cu 17% pe plan global şi cu 35% în Rusia. În prezent, bugetele pentru publicitate ale companiilor se orientează spre alte mass-media, în special spre internet, notează vineri cotidianul rus Kommersant.

În 2009, pe plan global s-au vândut în fiecare zi în medie câte 517 milioane de exemplare de ziare, cu 0,8% mai puţin ca în 2008, iar dacă se ţine cont şi de ziarale gratuite, difuzarea de cotidiene tipărite s-a redus şi mai mult: cu 1,7%. Vânzările de ziare au crescut doar în Asia (cu 1%) şi Africa (cu 4,8%), scăzând dramatic în America de Nord (cu 3,4%) şi cea de Sud (cu 4,6%), precum şi în Europa (cu 5,6%), Australia şi Oceania (cu 1,5%).

Veniturile din publicitate ale cotidienelor tipărite au scăzut de asemenea pe plan global, într¬un ritm chiar mai rapid decât în cazul tirajelor: cu 17% în 2009, potrivit calculelor ZenithOptimedia. În America de Nord, ziarele au pierdut aproape 25% din aceste încasări, Europa de Vest – 13,7%, cea de Est şi Centrală – 18,7%, iar Asia – 9.6%. În Africa şi în Orientul Mijlociu (OM), veniturile din publicitate ale presei au rămas stabile.

Sumele alocate pentru reclamă în ziare au început să se reducă încă din 2007, iar în 2009 ele au scăzut de la 26,9% la 23,2% din cheltuielile totale alocate de companii pentru publicitate. În următorii ani, bugetele pentru reclamă vor continua să de orienteze spre alte mass-media, în primul rând spre internet: până în 2012, cota parte a cotidienelor tipărite în ‘tarta publicitară’ se va reduce la 19,9%.

Veniturile presei au avut cel mai puţin de suferit pe pieţele în curs de dezvoltare, dezvăluie raportul WAN-IFRA. Astfel, India, de exemplu, care se află pe primul loc în ceea ce priveşte numărul de ziare vândute într-o singură zi (110 milioane de exemplare, o creştere de 5%), este astăzi abia pe locul şapte din lume în ceea ce priveşte volumul de reclamă (2,4 miliarde de dolari).

În acelaşi timp, India constituie cea mai mare piaţă în care veniturile din publicitatea plasată în cotidiene se majorează, cu 13,1% în 2009. În Rusia, presei scrise i-au revenit anul trecut 16% din tot bugetul pentru publicitate, o scădere accentuată comparativ cu cele 20,8% din 2008.
Deocamdată, internetul nu a devenit pentru mass-media ruse o sursă importantă de venituri, remarcă experţii WAN-IFRA, chiar dacă numărul de utilizatori ai internetului a crescut în Federaţia Rusă cu 28,5% pe an, iar în top-100 mondial al site¬urilor de internet figurează 100 de publicaţii ruseşti.

Cel mai popular site este cel al ziarului Komsomolskaia Pravda, care numără 12,6 milioane de vizitatori pe lună. Pentru comparaţie, cel mai popular web-site dintre ziarele pe plan mondial îl are cotidianul The Guardian, care este vizitat de 37 milioane de persoane pe lună. Potrivit directorului Komsomolskaia Pravda, Vladimir Sungorkin, în prezent cota parte a internetului în veniturile din publicitate ale ziarului este de circa 8%, însă deja în următorii 5 ani această cotă ar putea ajunge până la 35-40%.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata