Criza stocării petrolului: traderii se confruntă cu lipsa spațiilor disponibile
cererea în scădere și capacitățile de depozitare la limită
În contextul unei oferte abundente și al unei cereri în cădere liberă din cauza pandemiei de coronavirus, traderii de petrol se confruntă cu dificultăți majore în găsirea unor soluții adecvate pentru stocarea combustibililor. conform unui raport Reuters, facilitățile convenționale de depozitare au atins capacitatea maximă, iar traderii caută disperat nave, trenuri și conducte pentru a gestiona surplusul.
Stocuri deja masive pe mare
În prezent, aproximativ 130 de milioane de barili de petrol sunt deja stocați în unități plutitoare. În ultimele zile, zeci de tancuri petroliere au fost contractate pentru a aduna cel puțin 30 de milioane de barili suplimentari din combustibili precum kerosenul pentru avioane, benzină și motorină.aceste tancuri vor funcționa ca platforme temporare datorită lipsei spațiilor terestre disponibile.
Impactul restricțiilor asupra cererii
Restricțiile impuse la nivel global au dus la o scădere semnificativă a cererii pentru produse petroliere – estimată între 3% – ceea ce a rezultat în blocarea avioanelor la sol și parcarea autoturismelor. Cu toate acestea, livrările continuu să inunde piața. Deși OPEC și Rusia au convenit asupra reducerii producției cu aproximativ 10%, aceasta va intra în vigoare abia din luna mai.
Soluții neconvenționale adoptate
Producătorii și traderii recurg acum la metode neobișnuite pentru gestionarea surplusului. Aceștia își depozitează produsele nu doar în facilitățile tradiționale ci și în vagoane feroviare situate în nord-estul Statelor Unite sau chiar utilizând conducte nefolosite.
Spațiile rămase disponibile
Deși hub-urile din nord-estul Europei dispun încă de unele capacități libere, majoritatea acestora sunt deja rezervate. peșterile saline din Suedia și alte regiuni scandinave sunt fie pline fie ocupate integral.
Krien van Beek, broker la ODIN – RVB Tank Storage Solutions din Rotterdam subliniază că „ne adaptăm locațiile noastre către opțiuni mai dificile”, evidențiind provocările operaționale întâmpinate.
Ernie Barsamian, director al TheTank Tiger din SUA menționează că există totuși câteva zone disponibile între Midatlantic şi sud-estul țării dar cele mai dorite locații precum porturile New York Harbor sau Houston nu mai pot fi accesibile datorită rezervării lor complete.
Prețurile petrolului ating minime istorice
Pe fondul acestei supraproducții severe, prețurile petrolului s-au prabusit drastic; luni s-a consemnat o premieră istoric: cotația barilului american Western Texas Intermediate a intrat pe teritoriu negativ. Ca urmare direct proporțional cu această situație alarmantă multe companii rafinare aleg să reduc producția sau chiar să își suspenda activitatea deoarece nu dispun niciunui loc unde să depoziteze produsele finite rezultate.