Expansiunea turismului pentru combustibil la granița ungaro-ucraineană: VPOP se pregătește pentru o creștere a activităților de contrabandă
Recent, Inspectoratul Național al Gărzii Vamale și Financiare din Ungaria (VPOP) a observat o intensificare a turismului pentru combustibil la frontiera cu Ucraina. Această tendință este influențată de majorarea accizelor pe combustibil în Ungaria, care a intrat în vigoare pe 1 ianuarie. Astfel, șoferii unguri au început să se îndrepte spre benzinăriile austriece, în loc să alimenteze în țara lor. De asemenea, stațiile de alimentare din România, Serbia, Slovenia și Croația devin tot mai atrăgătoare pentru locuitorii zonelor limitrofe.
Reprezentantul VPOP subliniază că autoritățile monitorizează cu atenție activitatea contrabandiștilor care importă ilegal combustibil din Ucraina. În cazul unei creșteri semnificative a de-euro-de-la-soferi-straini/” title=”Trei falşi politişti au strâns 14.000 de euro de la şoferi străini”>acestor activități ilegale, sunt pregătite întăriri din alte regiuni ale graniței.
Conform estimărilor recente, contrabandiștii pot obține un profit considerabil prin ‘importarea’ ilegală a unui litru de benzină din Ucraina – aproximativ 150 forinți (aproximativ 45 cenți). În cazul motorinei aduse ilegal, câștigul poate ajunge la 160 forinți (aproximativ 50 cenți) per litru. Prețurile în Ucraina variază între 130 și 160 forinți pe litru.
În contrast, prețurile actuale în Ungaria sunt semnificativ mai mari: litrul de motorină costând aproximativ 290 forinți iar cel de benzină circa 310 forinți. Purtătorul de cuvânt al VPOP menționează că nu s-a observat o creștere notabilă a contrabandei cu combustibil la granița ungaro-ucraineană recent datorită măsurilor stricte aplicate împotriva celor prinși asupra faptei; vehiculele implicate pot fi confiscate.
De asemenea, este important ca șoferii să respecte reglementările privind dimensiunea rezervoarelor vehiculului lor; dacă acestea au fost modificate fără aprobat legalitate corespunzătoare riscă confiscarea mașinii. De-a lungul timpului, mulți automobiliști au traversat frontierele vecine pentru prețuri mai avantajoase la carburant; acum câteva ani era comun ca ungurii să meargă până în Slovacia pentru alimentare.
În prezent însă nu există controale riguroase asupra circulației auto între statele membre ale Uniunii Europene (UE), ceea ce face dificil cuantificarea numărului exact al celor care trec granița doar pentru alimentație. Anterior acestui an fiscal trecut s-a constatat o creștere semnificativă a turismului pentru combustibil la frontierele ungaro-austriacă și ungaro-slovacă datorită fluctuației valorii euro față de forint; acum însă tendința s-a inversat odată ce moneda maghiară s-a apreciat.