Turismul pentru combustibil de la frontiera ungaro-ucraineană a luat amploare, Inspectoratul Naţional al Gărzii Vamale şi Financiare din Ungaria (V POP) fiind pregătit pentru creşterea numărului de persoane care trec graniţa de est şi a acţiunilor de contrabandă.
Creşterea accizelor la combustibil în Ungaria, de la 1 ianuarie, a făcut să se inverseze şi în alte zone direcţiile de mers, în loc ca austriecii să-şi umple rezervoarele în Ungaria, şoferii unguri fiind acum cei care merg la benzinăriile austriece de lângă graniţă, în timp ce benzinăriile româneşti, sârbe, slovene sau croate sunt şi ele atractive pentru cei care locuiesc în zone le de graniţă respective, scrie ziarul ungar Nepszava.
Purtătorul de cuvânt al VPOP afirma că experţii săi urmăresc cu atenţie sporită ‘importatorii’ ilegali de combustibil, în caz de nevoie urmând să fie trimise întăriri din alte zone de graniţă către frontiera de est.
Din calculele făcute, reiese că prin ‘importarea’ ilegală din Ucraina a unui litru de benzină, contrabandiştii obţin un câştig de aproape 150 de forinţi (circa 45 cenţi) iar pentru un litru de motorină adus ilegal obţin chiar 160 de forinţi (circa 50 cenţi) la litru. Un litru de combustibil poate fi achiziţionat în Ucraina – în funcţie de tip – cu echivalentul a între 130 şi 160 de forinţi.
În Ungaria, litrul de motorină costă circa 290 de for inţi iar cel de benzină 310 for inţi. Purtătorul de cuvânt declara că în perioada care a trecut, contrabanda cu combustibil la graniţa ungaro-ucraineană nu a crescut, printre motive figurând şi faptul că autorităţile au dreptul să confişte autovehiculele celor prinşi asupra faptei. Aici se mai adaugă şi faptul că lucrătorii vamali cunosc aproape toate trucurile folosite de contrabandişti.
El amintea că şoferii auto pot trece graniţa doar cu rezervoare corespunzătoare tipului de automobil condus, în caz că rezervoarele au fost mărite autorităţile putând confisca vehiculul respectiv.
Automobiliştii din apropierea graniţelor treceau şi până acum la vecini să-şi facă plinul, adăuga purtătorul de cuvânt, în caz că era mai ieftin acolo. Acum câţiva ani, ungurii mergeau, de exemplu, în Slovacia pentru combustibil.
Astăzi însă, autorităţile vamale nu mai controlează mişcarea automobilelor la frontierele din interiorul UE, aşa că nu există informaţii exacte legat de numărul şoferilor care traversează graniţa cu scopul de a-şi face plinul.
În prima parte a anului trecut, turismul pentru combustibil crescuse substanţial la graniţa ungaro-austriacă, respectiv ungaro-slovacă. Atunci, din cauza valorii mai ridicate a euro, merita să vii în Ungaria să-ţi faci plinul. De când forintul s-a întărit, acum ungurii sunt cei care merg să facă plinul în Austria şi Slovacia.