Autoritățile de reglementare din UE au autorizat achiziționarea de către Microsoft a Activision Blizzard, în valoare de 75 de miliarde de dolari, în ciuda faptului că Marea Britanie și SUA au blocat cea mai mare tranzacție din istoria industriei jocurilor de noroc.
Margrethe Vestager, șefa UE în domeniul concurenței, a declarat luni că Microsoft a făcut o serie de concesii pentru a atenua îngrijorările sale, inclusiv permițând tuturor consumatorilor europeni care achiziționează un joc Activision existent sau viitor să îl difuzeze pe toți furnizorii de streaming de jocuri în cloud timp de 10 ani.
Oficialii de la Bruxelles au avut o viziune foarte diferită asupra pieței jocurilor în cloud față de omologii lor din Marea Britanie, unde Autoritatea pentru concurență și piețe a considerat concesiile Microsoft insuficiente pentru a răspunde temerilor că acordul ar consolida dominația sa asupra industriei în curs de dezvoltare.
„Chiar dacă Microsoft ar decide să retragă jocurile Activision de pe PlayStation, acest lucru nu ar afecta în mod semnificativ concurența pe piața consolelor”, a declarat UE într-o declarație, în ciuda faptului că acest aspect a fost în centrul preocupărilor autorităților de reglementare din SUA.
Vestager a adăugat că se simte confortabil să ajungă la o concluzie diferită de cea a Comisiei Federale pentru Comerț din SUA și a CMA, care a susținut că Microsoft ar putea face ca jocurile Activision să fie exclusive pentru propriul său serviciu de jocuri în cloud.
„Cred că este foarte important să ne însușim această decizie”, a declarat Vestager. „Credem că aceasta este o soluție bună și credem că este pro-concurențială”.
Decizia UE de a aproba tranzacția elimină un obstacol important pentru Microsoft și Activision, care au declarat că rămân angajate într-o tranzacție care ar crea a treia cea mai mare companie de jocuri de noroc după venituri, după Tencent din China și Sony din Japonia.
Cu toate acestea, rămâne neclar cum vor putea companiile să depășească obiecțiile autorităților de reglementare din Marea Britanie și SUA.
În Marea Britanie, Microsoft și Activision contestă decizia CMA, dar pot face acest lucru doar din motive procedurale. Autoritățile de reglementare din Marea Britanie au solicitat remedii semnificative, cum ar fi forțarea vânzării francizei Call of Duty, o măsură care, în opinia companiilor, ar face ca acordul să devină nefuncțional.
„Toate opțiunile sunt pe masă”, a declarat o persoană cu cunoștințe directe despre gândirea Microsoft. Microsoft nu a răspuns imediat la solicitările de comentarii.
Decizia UE vine în ciuda opoziției altor grupuri, în principal Sony din Japonia, care a acuzat Microsoft că a indus în eroare autoritățile de reglementare cu privire la promisiunile sale de a oferi acces la Call of Duty pe alte platforme. UE a fost de acord cu autoritățile britanice că poziția dominantă a PlayStation de la Sony a eliminat orice preocupări legate de concurența pe piața consolelor din cadrul tranzacției.
Microsoft a încheiat deja acorduri de licențiere cu platforme de jocuri în cloud, inclusiv cu GeForce Now de la Nvidia și s-a angajat să extindă aceleași drepturi pentru orice viitoare companii care lansează un serviciu rival în următorul deceniu.
Niciun joc realizat de Activision Blizzard nu este disponibil pe platformele cloud, astfel încât Comisia Europeană speră că propunerea va stimula concurența în ceea ce un oficial a numit o parte „foarte limitată”, dar „în creștere” și „inovatoare” a pieței.
Măsura vine în contextul în care autoritățile antitrust din întreaga lume oferă o examinare mai strictă a afacerilor Big Tech. „Autoritățile de reglementare doresc să trimită semnalul că petrecerea tech s-a încheiat”, a declarat un organism de reglementare, referindu-se la faptul că Marea Britanie a blocat acordul anterior.
Vestager a declarat că principalul obiectiv al investigației sale se concentrează asupra impactului acordului în domeniul jocurilor în cloud, după ce a respins preocupările privind potențialele prejudicii aduse pieței consolelor. UE a stabilit că ar fi prea dăunător pentru profiturile Activision ca Microsoft să retragă Call of Duty de pe consolele PlayStation, care vând mai mult decât Xbox cu patru la unu pe piața europeană.
Un oficial al UE a sugerat că CMA a „supraestimat” cota de piață a Microsoft pe piața de streaming de jocuri în cloud, sugerând că estimarea de 60-70% declarată de autoritatea de reglementare din Marea Britanie în decizia sa finală a inclus mulți abonați la serviciul de abonament Game Pass al Microsoft care nu utilizează de fapt caracteristicile de jocuri în cloud ale produsului.
„Pentru noi, nu este o piață separată, ci un segment al pieței generale (de jocuri video)”, a declarat oficialul.
Pentru a continua afacerea, Microsoft și Activision Blizzard trebuie acum să învingă în instanță autoritățile de reglementare din SUA și Marea Britanie. În Marea Britanie, ambele companii au angajat avocați de top pentru a-și susține cazul în fața Tribunalului de Apel pentru Concurență, care va stabili dacă decizia CMA a fost legală analizând procedurile decizionale ale agenției.
În cazul din SUA, argumentele FTC rămân concentrate pe console, în ciuda faptului că atât Marea Britanie, cât și acum UE au stabilit că riscul pentru Sony în urma tranzacției este limitat, având în vedere cota de piață dominantă a PlayStation.
Sursa – www.ft.com