În contextul profesional, UE a prezentat un plan de creare a unor programe transfrontaliere de licență, masterat și doctorat pentru a păstra și atrage mai multe tinere talente din interiorul și din afara granițelor sale.
Astfel, „Viziunea noastră este de a face ca învățământul superior european să fie și mai competitiv și mai interconectat. Și să asigurăm locul Europei în cursa globală pentru talente”, a declarat comisarul european pentru educație, Iliana Ivanova, în cadrul unei conferințe de presă care a avut loc miercuri, 27 martie, la Bruxelles.
Însă, așa-numita „diplomă europeană” urmează să fie un nou tip de diplomă, acordată în urma unor programe transnaționale derulate la nivel național, regional sau instituțional – și numai pe bază de voluntariat, întrucât tratatele UE îi conferă competențe foarte limitate în materie de politică educațională.
La rândul său, „Este o ofertă, nu o amenințare [to national powers],” a declarat vicepreședintele Comisiei, Margaritis Schinas, adăugând că executivul UE pregătește terenul pentru ca acest lucru să devină realitate printr-o listă de criterii pentru ca universitățile să emită această „diplomă de marcă europeană”.
Foaia de parcurs a Comisiei se bazează pe rezultatele a șase proiecte pilot Erasmus+ la care au participat peste 140 de instituții de învățământ superior din întreaga UE.
În opinia sa, „Avem nevoie de ea pentru că avem încă multe obstacole, prea multă birocrație, prea multe situații inegale”, a subliniat Schinas.
Se impune ca cel puțin două universități din state membre diferite ar trebui să participe la un program comun pentru a emite diploma, care este opțional atât pentru universitățile private, cât și pentru cele de stat – deoarece nu există un buget specific sau o linie bugetară suplimentară pentru ca instituțiile de învățământ să se alăture, a subliniat Ivanova.
În plus, ambii comisari au subliniat că nu se dorește a fi un program elitist, ci o opțiune voluntară deschisă tuturor, și au reamintit că fondurile UE alocate pentru programul Erasmus+ ar putea contribui la stimularea programului de mobilitate educațională.
În viziunea sa, „În câțiva ani, diploma europeană își va găsi locul alături de Schengen, Erasmus, piața unică și euro ca realizări europene concrete care fac mai bine înțeleasă Europa cetățenilor”, a susținut Schinas.
Comisia UE a prezentat diploma ca fiind o soluție avantajoasă pentru ambele părți, oferind absolvenților mai multe și mai bune oportunități, permițând instituțiilor de învățământ superior să coopereze la nivel transfrontalier cu mai puțină birocrație și promovând învățământul superior european.
Aşadar, „Ar face mai ușoară recrutarea”, a spus Ivanova. „O diplomă europeană este ușor de citit, de înțeles și de comparat.”
Concret, în ziua de miercuri, Comisia a prezentat, de asemenea, două recomandări către guvernele UE – care urmează să fie adoptate de Consiliul de Miniștri în lunile următoare – pentru a îmbunătăți recunoașterea automată a calificărilor din învățământul superior și pentru a face carierele universitare mai atractive și mai durabile.
Sursa: euobserver.com