Ungurii săraci îşi reduc cheltuielile alimentare

Dat fiind cheltuielile de locuit majorate şi veniturile în scădere, circa trei milioane de consumatori mai săraci din Ungaria şi-au redus cumpărăturile de produse alimentare începând din toamna lui 2008 încoace, indică studiul intitulat Indexul Puterii Generale de Cumpărare 2009-2010 (Általános Vásárlóero Index 2009-2010), realizat de institutul de sondare a pieţei GfK Hungaria şi citat de ziarul ungar Magyar Nemzet.

Din studiul dat publicităţii miercuri de GfK reiese că în Ungaria actualmente peste trei milioane de oameni trăiesc la nivelul pragului minim de existenţă, motivul principal fiind lipsa locului de muncă şi nivelul şcolar redus. Realizatorii studiului atrag atenţia asupra faptului că, cu cât o economie este mai dezvoltată cu atât este mai mică proporţia sumei cheltuite pentru alimente şi traiul de zi cu zi.

În Ungaria, între 2004 şi 2007 s-a putut observa o tendinţă de ameliorare în acest domeniu, întreruptă însă de criza economică izbucnită în 2008. Deşi proporţia produselor de bază nu s-a micşorat în continuare la nivel de ţară, în coşul zilnic al consumatorilor mai săraci au rămas mai puţine alimente.
Studiul indică totodată faptul că printre cei cu venituri mici – lucru deloc surprinzător – cele mai populare produse sunt cele ieftine, însă despre acest segment de populaţie nu se poate spune şi că ar căuta ofertele mai mult decât alţii.

Totul depinde de posibilităţile limitate de alegere a magazinului, dat fiind că, cu cât cineva locuieşte într-o localitate mai mică, cu atât mai mică este posibilitatea sa de alegere a locaţiei pentru cumpărături.
Aceasta înseamnă că tipul de comportament al ‘vânătorului de preţuri’ observabil acum, este caracteristic mai degrabă persoanelor care trăiesc la oraşe, spun specialiştii de la GfK.

Realizatorii studiului accentuează faptul că în grupul consumatorilor mai săraci predomină mâncatul acasă, acest grup consumând în măsură mai mare produse alimentare – de exemplu apă gazoasă, sirop, smântână sau praf de budincă – care asigură nevoile zilnice ale familiei. Dintre produsele de lux, proporţia mare de vopsea de păr cu utilizare casnică iese în evidenţă, spun experţii GfK.

Studiul confirmă faptul că printre familiile sărace numărul acelora care au copii este ridicat, însă în ce priveşte cheltuielile legate de întreţinerea copiilor majoritatea nu pot şi nici nu doresc să facă economii. Interesant este că la familiile sărace, cu copii, la unele categorii de produse consumul zilnic nu se deosebeşte de cel al persoanelor din clasa mijlocie, în timp ce la alte tipuri de produse deosebirea este substanţială.

Din datele sondajului GfK reiese că familiile cu copii din categorii sociale diferite cumpără aproape aceeaşi cantitate de lapte sau detergent, în timp ce la categoriile de produse individuale există deosebiri considerabile.
La familiile cu copii din clasa mijlocie se consumă o cantitate cu o dată şi jumătate mai mare de caşcaval şi de două ori mai mult iaurt decât printre familiile sărace, în timp ce familiile cu copii mai puţin avute cumpără mai mult ulei, supe la plic sau paste făinoase, mai arată studiul.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata