Şase din zece utilizatori români de internet au urmărit, recent, campanii publicitare derulate de influenceri sau branduri pe platforma TikTok, relevă datele unui studiu de specialitate, conform cercetării New Media Adopţion.
Agenţia de media Spark Foundry, membră Publicis Groupe România, a informat că românii au folosit mediul online într-o mai mare măsură în ultimele 12 luni, comparativ cu anii anteriori. Astfel, aceştia au fost mai prezenţi pe platforme (54%) şi reţelele sociale (50%) şi au făcut mai multe plăţi (56%) şi cumpărături online (52%).
De asemenea, izolarea şi evenimentele fără precedent i-au determinat pe utilizatori să citească mai frecvent ştiri (45%) şi să vizioneze mai des la filme şi seriale (43%).
În acest context al pandemiei, utilizatorii de Internet din mediul urban au accesat social media pentru a păstra legătura cu cei dragi, motiv invocat în special de persoanele mature, cu vârsta peste 55 de ani (71%). Tot persoanele mature folosesc social media într-o mare măsură pentru a fi la curent cu noutăţile din viaţa membrilor familiei, a prietenilor şi a colegilor (65%).
În schimb, tinerii (18-34 de ani) folosesc social media mai ales pentru a-şi umple timpul liber (67%), urmărind mai multe tipuri de conţinut, branduri şi influenceri, fiind la curent cu ultimele tendinţe şi postând la rândul lor.
În topul celor mai accesate platforme de social media, Facebook continuă să fie cea mai populară, utilizată de toate grupele de vârstă, cu o acoperire de 91%, şi mai ales de către persoanele de peste 55 de ani (95%). Pe de altă parte, tinerii cu vârste între 18 şi 34 de ani sunt mai atraşi de platforme, precum Instagram, TikTok şi Snapchat, în timp ce persoanele de peste 55 de ani preferă să acceseze platforme sociale folosite în scop profesional, precum LinkedIn şi Twitter.
În prezent, noua platformă Clubhouse se află în preferinţele tinerilor români cu vârste cuprinse între 35 şi 44 ani.
Astfel, imaginile sunt cel mai popular tip de conţinut din social media pentru toate segmentele de vârstă, cu o acoperire de 67%. În timp ce tinerii (18-24 ani) preferă videoclipuri (65%), poveştile de pe Instagram (59%), imagini 360 grade (31%) şi GIF-uri (26%), persoanele cu vârste cuprinse între 25 şi 44 de ani sunt mai atrase de postările brandurilor lor preferate (36%) şi de live streaming (21%). În acelaşi timp, articolele (63%) şi conţinutul audio (29%) sunt mai apreciate de persoanele de peste 55 de ani.
Totodată, 60% dintre utilizatorii din mediul urban au vizionat, recent, campanii derulate de influenceri sau branduri pe TikTok, majoritatea legate de frumuseţe şi modă (59%), muzică (56%), educaţie (53%) sau gastronomie (50%). Platforma rămâne populară şi în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 ani (47%) şi 25 şi 34 ani (37%).
„Românii consideră imaginile şi videoclipurile 360 de grade o experienţă captivantă şi dinamică. Tinerii sunt mai familiari cu acest tip de conţinut, la care răspund mai bine decât la postările simple, aproape 90% dintre cei cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani declarând că acordă mai multă atenţie imaginilor şi videoclipurilor 360 de grade. Platformele care au exclusiv conţinut audio nu sunt încă foarte populare printre români. Cei familiarizaţi cu acest tip de platforme le accesează pentru a se conecta cu alte persoane şi a se informa, într-un mod privat şi confortabil (80%). Doar 17% dintre utilizatorii de internet din mediul urban urmăresc live streaming pe reţelele de socializare. Majoritatea acestora le folosesc pentru divertisment (muzică, concerte) dar şi în scopuri profesionale: videoconferinţe, cursuri de dezvoltare personală şi profesională. Cele mai folosite platforme pentru live streaming sunt Youtube (86%), Facebook (77%) şi Instagram (67%)”, se menţionează în raportul de specialitate.
În contextul segmentului e-commerce, funcţia de etichetare folosită de branduri este apreciată de către români, fiind considerată utilă pentru că reduce timpul de căutare a produsului (72%) şi oferă toate detaliile despre preţ, fără a fi nevoie de a accesa site-ul web (80%). Cu toate acestea, doar 35% dintre ei cumpără produsele promovate în acest fel, atunci când le întâmpină etichetate.
Din punct de vedere social, pe partea de jocuri online, majoritatea celor care au întreprins activităţi de gaming în ultimele 12 luni sunt tineri: segmentul de vârstă 18-24 ani se joacă online cu prietenii (55%) şi persoanele cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani preferă să descarce jocuri pe smartphone sau să acceseze jocuri pe reţelele de socializare (64%).
Pe de altă parte, persoanele cu vârste cuprinse între 45 şi 55 de ani caută jocuri video gratuite (50%), iar cele între 35 şi 44 de ani sunt mai atente la designul jocului (41%) şi la măsura în care poate fi personalizat (31%).
Cercetarea evidenţiază faptul că tinerii (18-24 de ani) se alătură comunităţilor brandurilor din curiozitate (69%), în timp ce persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 şi 34 ani (69%) şi cele peste 55 de ani (68%) se alătură pentru a găsi persoane cu aceleaşi interese. În acest context, segmentul de vârstă 25-34 de ani este cel mai activ în comunităţile online ale brandurilor: reacţionează la postări, caută persoane cu aceleaşi interese şi participă la concursuri şi evenimente.
Raportul de 61% dintre respondenţi se uită la TV alături de familie, iar 38% dintre ei au mărturisit că în ultimul an au urmărit programe TV sau online alături de familie într-o măsură mai mare comparativ cu alţi ani.
Acest studiu a fost realizat de Agenţia de Media Spark Foundry, prin interviuri online, pe un eşantion de 802 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatoare de internet, din mediul urban, în perioada 12 – 19 aprilie 2021.
Publicis Groupe România, prezent de 25 ani pe piaţa locală, este cel mai mare grup de marketing, comunicare şi transformare digitală din România, având la bază sinergia dintre Creativitate şi Tehnologie.
De altfel, grupul oferă clienţilor acces la cele mai avansate Servicii şi Instrumente de lucru, concentrate în patru arii de expertiză: Comunicare, Media, Data şi Tehnologie.