Amintiri din vremurile de glorie ale „Cugireanei”
În urmă cu peste trei decenii, trenul „Cugireana” transporta zilnic aproximativ 7.000 de navetiști, devenind simbolul unei epoci în care călătoriile feroviare erau esențiale pentru comunitățile din jurul orașului Cugir. Acest tren, considerat la acea vreme cel mai lung din Europa, avea o compunere impresionantă de minimum 20 de vagoane și asigura legătura între Teiuș și uzina mecanică din Cugir.
Istoria căii ferate Cugir – Șibot
Primul tren a sosit în gara din Cugir în anul 1906, marcând finalizarea construcției căii ferate care conecta orașul cu Șibot. Această rută a fost crucială pentru transportul materiilor prime și produselor finite către uzinele locale. Odată cu dezvoltarea industrială a zonei, transportul feroviar a crescut semnificativ, atingând apogeul înainte de Revoluție.
Apogeul activității la uzina Mecanică
În anii ’80, Uzina Mecanică din Cugir era un crucial angajator regional, având peste 18.000 de angajați. Dintre aceștia, aproximativ 7.000 erau navetiști provenind din localități precum Alba Iulia sau Teiuș. Trenurile „Cugireana” și „Sibiana”, ce circulau pe rutele respective către Sibiu și retur, erau pline zi de zi cu muncitori care se îndreptau spre locurile lor de muncă.Adam Petru, un fost angajat al uzinei acum pensionar, își amintește: „Trenul aduna toți navetiștii; uneori era atât de aglomerat încât stăteam chiar pe scări sau în picioare pe culoare.” Deși condițiile nu erau întotdeauna confortabile – vara fiind extrem de cald – atmosfera era una plină de povești și camaraderie.
Aglomerația cotidiană
Pe lângă muncitorii care se îndreptau spre uzină, garnitura era frecventată și de țărănci venite la piață cu produse proaspete din grădinile lor. Trenurile deveneau astfel puncte centrale unde se împărțeau noutățile zilei între pasageri.
Declinul serviciilor feroviare
După schimbările politice post-1989 și dificultățile financiare ale Uzinei Mecanice Cugir au dus la o scadere drastică a numărului angajaților și implicit al cererii pentru bilete pe ruta istorică. În anul 2006 s-a decis desființarea garniturilor cunoscute sub numele „Cugireana”. Ulterior calea ferată Şibot-Cugir a fost concesionată unei firme private; însă lipsa cererii nu a justificat menținerea curselor regulate.
Ultimele patru curse dintre Teiuș şi Cugir au fost anulate pe data de 1 martie 2018.
Pasiune pentru istorie
Autoritățile locale intenționează să păstreze vie amintirea acestui simbol al transportului feroviar prin propunerea unui muzeu dedicat istoriei trenului „Cugireana”, astfel onorând contribuția sa semnificativă la viața comunităților locale.