Cum scapi de frică de dentist

30

Mersul la dentist nu este o activitate pe care să o catalogăm printre cele mai plăcute și mai distractive. Deși medicină dentară a evoluat semnificativ în ultimii ani, iar durerea procedurilor este practic inexistentă, vizitele dentare au rămas un proces inconfortabil de care mulți oameni se feresc și îl amână până în ultima clipă.

 

Frică de dentist sau dentofobia nu este ceva de care să îți fie rușine și este adesea rezultatul unei traume în urmă unei proceduri dentare sau pur și simplu frică de necunoscut, atunci când nu am fost învățați din copilărie cu consultațiile dentare. Pentru unii pacienți, această fobie are legătură și cu faptul că nu dețîn controlul asupra activității care se desfășoară, ceea ce le creează stări de anxietate și de panică.

 

 

Ce este și cum se manifestă dentofobia?

 

În termeni simpli, dentofobia este teamă mai pronunțată de a merge la dentist. Deși majoritatea pacienților pot să se simtă ușor nelinișțiți înaintea vizitelor la dentist, persoanele care suferă de dentofobie simt o frică mai puternică înainte de fiecare vizită. În momentul în care apar carii sau alte afecțiuni dentare în urmă amânării vizitelor la dentist, pacienților care suferă de dentogobie le va deveni mult mai greu, deoarece va interveni și rușinea față de problemele pe care le are. Mai mult decât atât, teamă poate să fie și mai distinctă și asociată cu o anumită procedura, cum ar fi tratamentul de canal, sau pur și simplu legată de instrumentele dentare sau mirosurile specifice din cabinetele dentare.

 

De ce e important să scapi de frică de dentist?

 

Sănătatea dentară este în strânsă legătură cu sănătatea și bunăstarea întregului organism, iar evitarea vizitelor și procedurilor dentare va întârzia diagnosticul și tratamentul afecțiunilor dentare, proceduri care vor ajunge să fie mult mai costisitoare.

 

Mersul la dentist și abordarea problemelor dentare sunt esențiale pentru sănătatea ta, deoarece în caz contrar acestea se pot agrava. Unele consecințe ale fricii de dentist pot să fie:

  • Dinți pătați și decolorați
  • Dinți ciobiți sau sparți
  • Tartru
  • Afecțiuni ale gingiilor
  • Retracție gingivală
  • Carii
  • Abces dentar
  • Pierderea dinților

 

O simplă igienizare de rutină este nedureroasă și cu ajutorul acesteia se poate păstra echilibrul florei bucale. De asemenea vizitele la dentist sunt utile chiar și când cauți tratament candidoza bucală, afecțiune cauzată de dezechilibrul florei bucale. Deși există și tratamente pe care le poți face acasă, este mai bine să vezi un specialist pentru că această afecțiune să nu se agraveze.

 

 

Poate că nu te îngrijorează sănătatea ta bucală, dar îți doreșți dinți perfect aliniați și ți-ai dori să încerci un aparat dentar transparent, însă frică de dentist te împiedică să faci primul pas.

 

Păstrează aceste lucruri în mintea ta, atât repercursiunile față de sănătatea orală cât și obiectivele pozitive legate de estetică orală, pentru că pot să reprezinte primul pas din procesul de vindecare a fricii de dentist.

 

Care sunt următorii păși pentru a scăpa de frică de dentist?

 

Informează-te despre cabinetele dentare din zona ta: cere recomandări de la prieteni și membri ai familiei, citește recenzii ale pacienților, în special de la cei care au avut temeri în trecut și le-au depășit. Ai putea chiar să te concentrezi pe căutarea unor medici dentișți care știu în mod clar cum să se ocupe de pacienți cu dentofobie;

 

Menționează anxietatea ta: Înaintea vizitei, fi sincer cu privire la frică ta de dentist și cere doar să vorbeșți cu medicul dentist pentru a te familiariza cu acesta înainte de orice procedura;

 

Obișnuiește-te cu instrumentele: instrumentele stomatologice pot să pară înfricoșătoare și multe sunt zgomotoase, ceea ce poate să accentueaze anxietatea. Întreabă medicul dacă poate să îți explice ce face fiecare înainte să le folosească și dacă simți nevoia, poartă cășți pentru atenuarea zgomotelor;

 

Asigura-te că deții controlul: medicul dentist ar să trebui să îți povestească pe parcursul fiecărei lucrări ce urmează să facă și apoi să îți ceară permisiunea de a continuă. Stabilește o metodă de comunicare cu acesta, chiar și prin semnale non verbale pentru a indică atunci când ceva îți provoacă teamă, disconfort sau durere, astfel încât să se oprească;

 

Ia pauze: este firesc să ceri o pauză atunci când te simți copleșit.

 

Ia pe cineva cu tine: cere unei persoane de încredere să te însoțească, de preferat o persoană care nu suferă de dentafobie. Această persoană poate să vorbească în locul tău atunci când nu poți, ceea ce adaugă la senzația de control asupra situației.

 

Într-un final, nu uită că o lucrare dentară lentă este mai bună decât niciuna. Este posibil să îți ia o perioada mai lungă pentru a finaliza lucrările de care ai nevoie și este perfect în regulă. Nu lăsa că acest lucru să te împiedice să începi și ia-ți atât timp cât ai nevoie pentru a-ți invinge teama și pentru a obține tratamentul. De cele mai multe ori, o singură vizită confortabilă la medicul dentist potrivit este îndeajuns să vindece o mare parte a fricii.


Urmăriți FINANCIARUL.RO și pe Google News