Creșterea vânzărilor de alcool în timpul carantinei: O tendință globală
Alcoolul, o prioritate pentru consumatori în perioada restricțiilor
pe fondul carantinei impuse în Belgia din cauza pandemiei de coronavirus, Lionel Platteuw, un consultant din Bruxelles, a recunoscut că principalul său gând a fost asigurarea unei rezerve suficiente de băuturi alcoolice.”M-am îngrijorat mai întâi de bere și vin. Hârtia igienică era o altă preocupare, dar nu voiam să rămân fără alcool”, a declarat acesta.
Această atitudine nu este singulară; datele sugerează că mulți consumatori din întreaga lume au reacționat similar. Vânzările de băuturi spirtoase în Marea Britanie au crescut cu 33% în martie, iar magazinele americane au raportat o creștere cu peste 50% după declararea stării de urgență națională.
Impactul restricțiilor asupra industriei băuturilor
Cu toate acestea, industria nu se bucură încă pe deplin. Închiderea barurilor și restaurantelor a coincis cu această creștere a vânzărilor la retail. Deși unele state relaxează restricțiile, localurile vor fi printre ultimele care se vor redeschide.
Producătorii se confruntă și cu dificultăți legate de aprovizionare și interdicții temporare menite să limiteze consumul excesiv de alcool pentru a sprijini distanțarea socială. Criza economică globală ar putea determina consumatorii să opteze pentru mărci mai ieftine decât cele premium.
Vânzările la retail vs. baruri
Consumul la baruri reprezintă aproximativ 20% din vânzările totale ale băuturilor spirtoase și 25% din cele ale berii; astfel,este necesară o creștere semnificativă a vânzărilor la magazine pentru a compensa pierderile suferite datorită închiderii localurilor. Totuși, ritmul creșterii vânzărilor pare să încetinească: conform Nielsen, avansul s-a redus de la 25% la începutul lunii martie la doar 16% spre sfârșitul lui aprilie.
În Europa,barurile contribuie într-o măsură considerabil mai mare la veniturile industriei; exemplu elocvent fiind Spania unde acest segment acoperă până la 60% din total.
Outlook asupra viitorului consumului
Cees ‘t Hart, CEO al Carlsberg Group, afirmă că vânzările retail au început deja să revină treptat după achizițiile impulsive inițiale cauzate de panică. În contrast însă cu această tendință pozitivist-optimist sunt observațiile rivalului Heineken care subliniază că majoritatea achizițiilor sunt destinate unor evenimente sociale acum interzise.
Carantina aduce provocări suplimentare producătorilor: suspendarea activităților în țări precum China sau India și blocajele magazinelor duty-free afectează grav lanțurile comerciale globale. Grupul Pernod Ricard estimează o scadere drasticǎ – până la 80% – a veniturilor provenite din magazinele duty-free între februarie și iunie.
Pe măsurã ce restricțiile sunt ridicate treptat ,experții avertizează că revenirea rapidǎa obiceiurilor anterioare va fi improbabilǎ . Spiros Malandrakis de la Euromonitor International sugereazã cǎ unele localuri ar putea da faliment iar cererea nu va exploda odată ce măsurile restrictive dispar complet . Aceasta crizǎ ar putea marca sfârşitul trendului recent al cheltuielilor crescute pe produse premium ,similar situaţiei post-crizei financiare globale dintre anii 2008-2009 când consumatorii s-au orientat spre choice mai accesibile financiar .